RESURSE PENTRU TINE

Inspiră-te din planurile noastre de lecții, recomandări de activități educaționale și materiale didactice, care pot fi folosite pentru dezvoltarea competențelor media și digitale de către profesori, bibliotecari și părinți.

Profesorii pot folosi resursele noastre atât la clasă, prin conectarea lor cu structuri și competențe prevăzute în programa școlară, cât și în activități extra-curriculare, dedicate educației media.

Colecția cuprinde creații proprii Mediawise Society sau materiale de educație media traduse și adaptate din engleză și franceză, dar și resurse create de membri ai comunității de practică. Folosește-le în diverse situații de învățare, la școală, în familie, între prieteni și trimite-ne impresiile tale în comentarii!

Stereotipurile de gen sunt des întâlnite în reprezentările media și în cultura pop, iar educația media ne oferă abordarea necesară pentru a le deconstrui. Descoperă seria de scenarii de învățare eMERGE. Te ajută să abordezi la clasă reprezentarea de gen prin educație media.

Elevii învață să recunoască stereotipurile de gen, cum sunt construite, cum se leagă de discriminare și sunt prezentate prezentate în diferite media și contexte. Își dezvoltă abilități de gândire critică prin analiza materialelor din cultura pop.

Elevii se familiarizează cu conceptele de stereotip, prejudecată și esențializare prin intermediul unor texte literare și istorice. În final, realizează produse media alternative (meme, gif-uri, videoclipuri – discurs filmat, interviu, trailer, materiale multimedia – colaje, remixuri) care deconstruiesc stereotipurile.

Folosim tehnica lui Voltaire pentru a produce povești spuse din punctul de vedere al unui personaj cu o perspectivă fals naivă asupra reprezentărilor media ale lumii noastre, în scopul de a le chestiona.

Explorăm împreună cu elevii conceptele de gen și stereotipurile de gen în desenele animate. Discutăm și analizăm în mod critic conținutul pe care îl văd, concentrându-ne asupra stereotipurilor de gen.

Ne concentrăm pe conceptele de identitate reală și virtuală în diferite contexte, de la sfera personală a tinerilor până la reprezentările influencerilor, apoi ne uităm la potențialele reprezentări stereotipice de gen.

Educația media ne poate ajuta să chestionăm prejudecățile și să observăm cum un subiect atât de complex precum genul este adesea prezentat în termeni foarte rigizi, care depreciază sau limitează caracteristicile feminine sau masculine la unele generalizări abuzive.

Proiectul eMerge își propune să consolideze competențele profesorilor în domeniul educației media pentru a deconstrui împreună cu elevii reprezentările și stereotipurile de gen înrădăcinate în practicile media și în culturile populare.

Ghidul metodologic propune o serie de 6 activități de educație media ca să afli mai multe despre cultura media a elevilor tăi. Cum folosesc elevii rețelele sociale, ce conținuturi media consumă în mod regulat, cum se informează și comunică online.

Dedicat profesioniștilor din educație (formală sau non-formală), acest ghid prezintă provocările și lecțiile învățate din încercarea de a mobiliza mai mulți tineri de liceu să se implice în susținerea unor cauze sociale, folosindu-se de instrumente de comunicare online familiare lor, precum mema, hashtag-ul, etc.

Această cercetare și-a propus să ofere o înțelegere în profunzime a implicării sau a lipsei de implicare civică a tinerilor. Face parte din proiectul „Schimbă lumea cu o memă! Educație media pentru cetățenie activă” ce are ca scop consolidarea gândirii critice a tinerilor și creșterea implicării lor civice.

Ghidul îşi propune să le arate bibliotecarilor potențialul filmului documentar ca instrument media de dezbatere despre teme din sfera drepturilor omului şi să le ofere ocazia să acumuleze noi competențe media de gândire critică și să le exerseze.

Cu toții suntem expuși la forme diverse și complexe de propagandă în fiecare zi, în spațiul public și în comunitățile în care trăim. Mind Over Media România îți pune la dispoziție o platformă interactivă de învățare despre propagandă contemporană în context românesc – cu exemple din divertisment, publicitate, știri și media sociale.

Caietul de educație media oferă profesorului de științe socio-umane instrumente pentru a dezvolta competențele media necesare adaptării elevilor la lumea interconectată de astăzi. Această resursă a fost realizată de Nicoleta Fotiade și Sergiu Spătan în cadrul proiectului Acces Media dezvoltat de Asociația Culturală Contrasens.

Propaganda naționalistă activează emoții puternice împotriva unor grupuri sociale, tratate drept oponenți și atacate. Propaganda oferă povești simplificate despre identitatea națională și se folosește de nevoile publicului de apartenență, uniune, speranță și libertate.

Știrile false sunt povești fabricate intenționat ce pretind a fi jurnalism, cu scopul de a promova interese politice sau economice prin manipularea cititorilor. Prin exerciții de educație media, cititorii își pot crește „imunitatea” la propaganda care dezinformează.

Propaganda poate folosi atât tehnici de persuasiune, cât și tehnici de manipulare pentru a își face audiența să gândească sau să acționeze în direcția dorită.

Este important să evaluăm propaganda în funcție de posibilele beneficii sociale și efecte negative pe care le poate avea, mai ales atunci când fiecare utilizator de social media poate redistribui mesaje propagandistice în rețeaua sa.

Deși există multe forme de propagandă, ea poate fi recunoscută după tehnicile pe care le folosește: activarea emoțiilor puternice, folosirea nevoilor publicului, simplificarea informației și atacarea oponentului.

Există multe definiții pentru propagandă, însă toate au câteva elemente comune. Aceste definiții reflectă perioadele și spațiile diferite în care a fost produsă propaganda.

Pornind de la scenariul unui comportament online negativ, elevii vor discuta despre ce înseamnă să fii hărțuit online, cum îi poate afecta și cum pot reacționa când cineva este intimidat online.

Elevii învață să recunoască o știre completă, corect redactată și vor putea, în timp, să iși aleagă mai bine sursele de informare.

Elevii vor învăța ce trebuie să urmărească într-o dezbatere electorală, bazându-se pe concepte de analiză media.

Câteva linii generale pe care să le urmărești într-o dezbatere televizată în campania electorală. Respectarea acestora de către moderator și candidați îți poate indica dacă dezbaterea este reală și în interesul alegătorului.

Infografic: Factual.ro și Mediawise te învață cum să citești etichetele invizibile ale știrilor pe care le consumi zilnic în presa scrisă, la radio / TV sau online.

Infografic: Factual.ro și Mediawise te învață ce întrebări să-ți pui atunci când urmărești dezbateri în spațiul public.

Infografic: Câțiva termeni utili privind conținutul înșelător, care ne pot ajuta să recunoaștem și să distingem diferitele tipuri de informații

Infografic: Dacă ți se întâmplă des să nu obții cele mai relevante rezultate, poți încerca operatorii de căutare – o serie de simboluri și cuvinte care te ajută să găsești rezultate mai precise, într-un timp mai scurt.

Cum poți evita conflictele online (gimnaziu și liceu)

Infografic și videoclip: Iată câteva sugestii despre cum poți evita și gestiona conflictele online, fie ele certuri între prieteni, comentarii răutăcioase sau hărțuire online.

Infografic: E bine să dai share, dar fii responsabil cu ceea ce publici. Uneori, postările tale te pot compromite sau pot răni alte persoane. Păstrează-ți calmul și ia în considerare aceste sfaturi.

Exercițiu de reflecție: cât contează pentru tine credibilitatea informațiilor pe care le retrimiți prietenilor și cunoștințelor tale din social media.

Mic ghid despre cum putem să verificăm corectitudinea informațiilor și imparţialitea știrilor online.

Identifică unghiul de abordare al jurnalistului, particularitățile discursului jurnalistic și formele sale diverse.

Ghidul prezintă opțiunile oferite de Instagram pentru a opri și a sesiza hărțuirea online.

Despre tehnici de producție folosite în emisiunile TV de divertisment și dezvoltarea capacității de analiză a reacțiilor emoționale și a gândirii critice.

Un set de reguli pentru utilizarea rețelelor sociale pe care le poți negocia cu copiii tăi. Discută despre cum să navigheze online responsabil și în siguranță.

Copiii învață cum le poate afecta publicitatea comportamentul și ce aleg să mănânce, dar și ce tehnici sunt folosite în mesajele publicitate pentru a-i face interesați de anumite produse.

Câteva sugestii care te pot ajuta să înțelegi mai bine cât timp poate să își petreacă copilul tău în fața ecranului.

Te-ai întrebat cum înțeleg copiii campania electorală? Îți propunem un joc prin care le poți explica copiilor tăi rolul cetățenilor în procesul electoral.

Dezvoltă imaginația și creativitatea copiilor, îi ajută să înțeleagă construcția imaginii (nivel de bază).

Îi ajută pe copii să înțeleagă că o imagine este o reprezentare, o reconstrucție a realității.

Cât de des vorbești cu copilul tău despre experiențele online? Scurt ghid despre cum să integrezi socializarea online în discuțiile din familie.

Pentru profesori de liceu: descarcă gratuit și folosește cu elevii tăi pachetul educațional – Să descoperim împreună ce se află în spatele știrilor (RO, ActiveWatch, 2010). Conține exerciții de analiză critică – discuții în clasă, lucru în grupe pe teme conexe comunicării mediatice, jurnalismului și producției știrilor – și instrumente de documentare și evaluare a activității elevilor.

Behind the News: Daily News Application for Young Readers (EN). News-O-Matic este primul cotidian exclusiv pentru copii. Articolele produse de o echipă de jurnaliști, profesori și antreprenori sunt sigure și adecvate vârstei, oferind elevilor experiența dialogului și analizei pe baza unor texte jurnalistice.

Educație prin film documentar, (RO, 2013), ActiveWatch/One World România/MEDEANET. Broșură cu îndrumări de pregătire a profesorilor și de folosire a filmului documentar la clasă. Studiu de caz: filmul documentar “Școala noastră”. Cu capitol de analiză cinematografică a filmului documentar.

Cursuri pentru cei care doresc să devină editori Wikipedia, dezvoltate de Wikimedians of Romania and Moldova prin proiectul Edităm împreună Wikipedia.

Punctul de vedere neutru – o experiență de învățare (2023). Acest ghid explică Punctul de Vedere Neutru în Wikipedia, de ce e important și cum pot scrie editorii dintr-o perspectivă mai neutră. A fost creat în cadrul proiectului de cercetare Grounding NPOV pillar in post-censored information ecology research ca material educațional pentru comunitatea Wikipedia în limba română.

Abonează-te la newsletter

Înscrie-te la newsletter-ul Mediawise pentru a rămâne la curent cu ultimele noastre proiecte, evenimentele și ateliere.

DONEAZĂ!