În acest articol discutăm despre „Ce este știrea – cum recunoști o știre corectă”.
Lecția pe scurt
- Elevii vor afla ce sunt știrile și cum sunt transformate informațiile într-o știre.
- Lecția începe cu alegerea unui subiect de actualitate, cu valoare de știre.
- Elevii vor afla că o știre completă (care furnizează informații complete despre un subiect) trebuie să răspundă la câteva întrebări esențiale.
- La final, elevii vor face o știre pe baza informațiilor pe care le primesc de la profesor.
Scopul lecției
- Elevii învață să recunoască o știre completă, corect redactată.
- Odată obținută această abilitate, ei vor putea să iși aleagă mai bine sursele de informare.
Materiale necesare
Două știri de actualitate tipărite de pe portaluri de știri online pentru fiecare participant. Încercați să găsiți același subiect abordat diferit de două organizații media diferite.
Timp de lucru aproximativ: 1 oră
Desfășurarea lecției:
I. DEFINIȚIA ȘTIRII (prezentare + discuție, 15-20’)
1) Arătați-le elevilor două știri – puteți să tipăriți de pe portaluri de știri ca realitatea.net, hotnews.ro, stirileprotv.ro, adevarul.ro, libertatea.ro, click.ro, etc. – și cereți-le să aleagă una dintre ele. Distribuiți câte un exemplar tipărit fiecărui elev.
2) Încercați să definiți „știrea” împreună. Răspundeți împreună la întrebările următoare: Putem spune că știrea este o relatare pe scurt? Despre ce relatează știrile? (fapte, probleme, situații de actualitate care sunt interesează sau afectează un număr mare de oameni). Folosiți fișa Ce este știrea?
3) Vorbiți-le copiiilor despre întrebările la care trebuie să răspundă o știre: cine, ce, când, unde, cum? de ce? Identificați împreună în știrea tipărită propoziția și cuvintele care răspund la cele cinci întrebări. A răspuns știrea la toate întrebările? Atunci e o știre care furnizează informații complete despre subiectul relatat.
4) Întrebați elevii după câte rânduri citite în știre au aflat răspunsul la cele șase întrebări. Spuneți-le că ideal ar fi fost să găsească toate răspunsurile în prima propoziție.
II. STRUCTURA ȘTIRII (joc de rol, 30‘)
1) În continuare, elevii vor afla despre structura știrii:
Prima propoziție, cea care ar fi trebuit să le răspundă la cele șase întrebări este lead-ul știrii. Știrile sunt redactate dupa principiul numit „piramida inversată”, cu cele mai importante informații la începutul știrii și cele mai puțin importante, sau detalii de context, spre final.
2) Pentru a înțelege aceste noțiuni teoretice, dar și importanța lor pentru valoarea finală a unei știri, elevii vor face un exercițiu folosind jocul de rol. Împarte-le fișa de lucru ȘTIREA. Elevii vor lucre în grupe de câte trei și vor decide împreună lead-ul știrii.
Să zicem că ești reporter și trebuie să faci o știre despre un incendiu. Ajungi la locul faptei și afli următoarele informații:
- Arde un apartament de două camere;
- Blocul este pe strada Albastră nr. 5, la două stații de tramvai după piața Centrală;
- Vecinii spun că cele două femei erau liniștite, pensionare;
- Cele două femei aveau și un câine;
- Femeile din apartament au murit în incendiu;
- Doi vecini spun că au auzit o bubuitură înainte de incendiu;
- Un domn spune că a auzit pe cineva care a văzut un străin ieșind în grabă pe ușa din spate a scării;
- Două mașini de pompieri încearcă să stingă focul;
- Administratorul spune că femeile care au murit nu aveau datorii la întreținere;
- Apartamentul care arde este la ultimul etaj;
- Femeile care au murit erau surori;
- Ele mai aveau un frate, care locuia la altă scară și care e plecat în Franța;
- Scara blocului tocmai fusese zugrăvita;
- Pompierii anunță că au găsit o butelie explodată în apartament;
- La etajul doi locuiește un fotbalist;
- Anual, în orașul X mor în incendii Y oameni;
- Focul a fost stins;
- Niciun alt apartament nu a fost atins de flăcări;
- Apartamentele de la etajul trei și doi au fost inundate de apa folosită de pompieri pentru stingerea incendiului;
- Pisica femeilor care au murit a fost salvată.
3) Reporterul strânge o cantitate foarte mare de informații pentru o știre. Nu toate informațiile sunt relevante și nu toate informațiile vor fi cuprinse în știre. Folosiți informațiile primite și scrieți lead-ul știrii:
Cine: DOUĂ FEMEI Ce: AU MURIT Când: ASTĂZI Cum: ÎNTR-UN INCENDIU Unde: (a izbucnit) ÎN APARTAMENTUL LOR De ce: ÎN URMA EXPLOZIEI UNEI BUTELII. |
III. DISCUȚIE FINALĂ (15‘)
1) Ce informatii nu ați folosit în știre? De ce?
2) Care informații vor fi folosite, dar în partea de final a materialului?
3) ECHILIBRUL ȘTIRILOR – Vorbiți-le copiilor despre normele deontologice care le cer jurnalistilor să relateze echidistant orice eveniment. Atunci când în documentarea unei știri se conturează două sau mai multe puncte de vedere în legătura cu subiectul abordat JURNALISTUL TREBUIE SĂ LE PREZINTE PE TOATE, ÎN CONDIȚII EGALE.
IV. EVALUARE
1) Observare directă pe tot parcursul lecției. Planificați dinainte ceea ce veți observa. Puteți urmări:
- abilitatea de aplicare a cunoștințelor
- implicarea în discuție și în etapa de producție a lead-ului știrii
- capacitatea de a lua decizii
- capacitatea de a argumenta
2) Evaluarea produsului final (știrea) Vor fi evaluate abilitatea de a selecta informațiile relevante lead-ului știrii.
V. FEEDBACK
Feedback-ul tău și al elevilor este important. Cu ajutorul Formularului de feedback al profesorului poți documenta procesul de predare/învățare din timpul lecției. Te rugăm să ne trimiți și evaluarea elevilor – formularele completate sau centralizarea răspunsurilor.
Pe baza informațiilor primite, vom putea îmbunătăți lecția. Așteptăm materialele de feedback la [email protected], în atenția expertului nostru de educație media, Nicoleta Fotiade. Îți mulțumim pentru implicare, Echipa Mediawise.
Descarcă:
- Lecția în format PDF
- Ce este știrea?
- Fișa de lucru – ȘTIREA
- Evaluarea satisfacției elevului
- Formularul de feedback al profesorului
Robert Ștefanof (autor), Nicoleta Fotiade (expertiză educație media)