MEMĂ (sg.) / MEME (pl.): o imagine, un videoclip, un text etc., de obicei, de natură umoristică, copiată și răspândită rapid de către utilizatorii online, adesea cu mici variații. (Oxford Living Dictionary)

Poți lansa dezbateri sau poți promova cauze sociale serioase cu o MEMĂ? Ai putea crede că nu. Și totuși, dincolo de componenta ei umoristică, MEMA – ca și alte instrumente de comunicare online familiare mai ales utilizatorilor tineri – poate fi folosită la creșterea implicării civice online a acestora.

Mediawise Society în parteneriat cu ActiveWatch vor dezvolta pachetul de învățare și implicare civică onlineEducație Media pentru Cetățenie Activă’ la care, cu sprijinul Consiliului Național al Elevilor, vor participa cel puțin 40 de tineri cu vârste între 14 și 19 ani din toate regiunile țării. Ne propunem ca tinerii să dezvolte competențe noi de analiză critică și creație media, care să-i ajute să se implice în acțiuni civice și de apărare a drepturilor omului folosind instrumente de comunicare online familiare precum MEMA, dar al căror potențial civic rămâne încă neexplorat. 

De ce e necesară ”Educație media pentru Cetățenie Activă”?

Deși folosesc media digitale mai mult de 4 ore/zi, iar platformele online le oferă oportunități de implicare civică, tinerii tind să nu folosească platformele de socializare online favorite cu acest scop. Datele Barometrului de Opinie publică European Youth 455 publicat în 2018 arată o implicare civică slabă a tinerilor – doar 27% dintre tinerii români s-au implicat în activități de voluntariat pe parcursul unui an de zile și doar 32% au participat măcar o data la acțiuni civice organizate de organizații neguvernamentale.

La aceasta se adaugă competențele digitale scăzute în condiții de informare online: doar 16% dintre tineri verifică actualitatea informațiilor, 14% dintre ei verifică cui aparține site-ul unde apare informația, doar 10% verifică cine e autorul informației și doar 4% verifică cine are de câștigat din publicarea articolului – informații din cercetarea ”Conectat la media. Interacțiunea tinerilor din România cu media” (Velicu, Fotiade, 2018).
 

Ce ne propunem

Implicarea civică este strâns legată de educația pentru solidaritate și empatie, care lipsește sau este rar întâlnită în pregătirea pentru viață a copiilor. Cursul de educație media și digitală pe care îl propunem va folosi metode de învățare colaborative, care încurajează solidaritatea și empatia. Pe tot parcursul colaborării noastre, vom invita tinerii să analizeze și să reflecteze asupra a ceea ce fac pe internet în fiecare zi dintr-o perspectiva mai largă, mai incluzivă, cu tot ceea ce presupun experiențele lor online, inclusiv conștientizarea drepturilor lor digitale și de participare civică.

După curs, tinerii participanți în proiect vor identifica intervenții civice concrete pentru drepturile omului, precum accesul egal la educație, dreptul la locuire, egalitatea de gen, libertatea de exprimare, în care se vor implica folosind instrumente de comunicare online cu care sunt deja familiarizați, dar cărora nu le-au descoperit încă potențialul civic (MEME, de exemplu).

NU vrem să limităm inițiativa noastră doar la tinerii participanți în proiect. Așa că vom strânge bunele practici dezvoltate în proiect în Ghidul de Îndrumare Online pentru Educație Media și Cetățenie Activă, care va fi disponibil online sub formă de resursă educațională deschisă. Astfel, alți profesioniști din educație sau care lucrează cu tineri în diverse situații de învățare informală (e.g. la bibliotecă) vor putea să reproducă acest tip de intervenție civică.
 

Trei mesaje cheie

  • Educația media este educație civică.
  • Solidaritatea și empatia sunt piloni ai dezvoltării în comunitate.
  • Mai multă gândire critică înseamnă mai multă democrație.

 


RESURSE

Pe măsură ce proiectul va progresa, vom publica aici două resurse ce pot fi utile profesioniștilor din educație (și nu doar) pentru a putea reproduce acest tip de intervenție.

Ghid Online: Educație Media pentru Cetățenie Activă

EVENIMENTE

Într-o lume preocupată să-și facă vocea auzită, vă invităm marți, 20 septembrie, începând cu orele 15:00 la o discuție așezată despre tonuri și nuanțe în implicarea civică a tinerilor din România.

Timp de 90 de minute vom discuta alături de tineri, creatori sau curatori de conținut digital, profesioniști din domeniul educației și din mediul ONG despre strategiile, constrângerile (percepute sau reale), dar și despre oportunitățile activismului online pentru generația Z.

ÎN MEDIA

  • RADIO ROMÂNIA CULTURAL – Știința 360 – 20 septembrie 2022 – Interviu cu Nicoleta Fotiade despre evenimentul Tonul face activismul disponibil aici.
  • RADIO ROMÂNIA CULTURAL – 5 septembrie 2022 – articol despre lansarea proiectului disponibil aici.

Proiectul este derulat de Mediawise Society în parteneriat cu ActiveWatch, cu sprijinul Consiliului Elevilor și beneficiază de o finanțare în valoare de 50.195,35 euro, prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Informații despre Active Citizens Fund România sunt disponibile la www.activecitizensfund.ro.

Lucrăm împreună pentru o Europă incluzivă


Proiect derulat de: