parallax background

Educație media – aliatul pentru schimbarea în bine

decembrie 20, 2023

De 20 de ani de când lucrez într-un domeniu, să zicem, adiacent sistemului de educație național, deși n-ar fi trebuit să fie așa având în vedere contextul social și cultural în care trăiesc copiii noștri, mi-am tot pus problema impactului și a eficienței programelor de educație media la care am lucrat până acum.

Pe de o parte, impactul intervențiilor noastre, a unei organizații neguvernamentale, nesusținută de instituțiile statului, nu reușește să fie unul cu adevărat sistemic și structural la nivel național. E nevoie de investiție și resurse pentru asta. Expertiză avem.

Pe de altă parte, încercarea de a inova într-un sistem educațional încremenit în timp, inflexibil la inovație, cu excepțiile de rigoare, este extrem de dificilă de multe ori. Un sistem care – așa cum bine spun Doru Căstăian și Ciprian Mihali la unison în ultimul episod al podcastului ‘Timpul prezent’– se află încă ‘într-o paradigmă a învățării superficiale, un sistem în care nu favorizăm și nu premiem sistemic învățarea aceea profundă, învățarea aceea care te schimbă în interior, care-ți modifică prezumțiile, comportamentele, predicțiile, ipotezele despre lume. Iar lucrul acesta se vede când pui copiii în termeni reali și naturali’.

Foto din cadrul proiectului Laborator de propagandă

Mergem în direcția greșită?

În dialogul cu Adela Greceanu și Matei Martin, cei doi au pictat o imagine foarte sumbră a sistemului de educație și mai că m-am întrebat din nou: ‘oare are sens tot efortul nostru de a inova în pregătirea profesorilor dacă sistemul este atât de terminat, iar decidenții par să fie atât de incapabili să recunoască asta și să-și asume decizii curajoase de reformare?’ Domnul Mihali îl compara bunăoară cu o mașină stricată uitată în garaj la care experți ministeriali mai repară una-alta fără nicio îmbunătățire reală.

Și mai spunea domnul Căstăian, și sunt de acord cu dânsul, că ‘nu ne străduim în direcția care ne face pe noi [n.a. profesorii] necesari în calitate de pedagogi – aceea de facilitatori, de antrenori ai minții copiilor pentru a asimila profund informație, tipare abstracte, hărți conceptuale, modele ale realității care să le servească în viețile reale’.

Misiunea Mediawise

Ori tocmai această idee stă la baza modelului nostru de lucru la Mediawise Society. Tot ce facem e să oferim profesorilor instrumentele, cunoștințele și abilitățile necesare de a integra în predare un nou tip de a face educație, de a exersa înțelegerea critică pe situații și conținuturi familiare copiilor, de a le exersa empatia și critica constructivă, de a-i ajuta să reflecteze la propriile lor interacțiuni sociale, de a cultiva abilități extrem de necesare cetățeanului de mâine.

Cum facem asta? Prin formare și programe de mentorat ale profesorilor, prin crearea de resurse educaționale și metode de lucru care încearcă să schimbe paradigma de învățare către una mai relevantă pentru viața copiilor dominată de media. Cu materiale educaționale testate în consorții europene și metode de lucru care contribuie la schimbarea dinamicii relației profesor – elev, care să-i ajute pe profesori și pe elevi să obțină tocmai lucrurile despre care cei doi vorbitori spun că lipsesc în clasele din România.

Doar că noi, cei de la Mediawise, credem foarte mult în ideea de intervenție la firul ierbii, de jos în sus cu participarea profesorilor. Marcel Bartic a publicat ieri un mesaj foarte încurajator în acest sens în care puncta tocmai capacitatea profesorului de a schimba ceva în modul de predare în urma rezultatelor PISA, spunând că programa permite acest lucru.

Domnul Mihali, pe de altă parte, la finalul conversației cu Adela și Matei, a fost foarte ferm: soluția în acest moment nu este la profesori. Soluția este la minister și la toate acele comisii disciplinare care stabilesc programele și metodologiile despre care nu știm din cine sunt formate.

Așadar…

O dilemă greu de rezolvat. Noi totuși mergem mai departe. Cu siguranță cred în decizii curajoase și restructurarea sistemului, dar, până atunci, ceea ce facem noi, deși poate părea mic acum sau doar un pansament pe o rană, în timp va conta foarte mult. Mai ales dacă sistemul se va reforma cu adevărat. Păreri?

Foto de la un atelier pentru elevi în cadrul proiectului Mediawise4all: educație media prin comunitate