În săptămâna în care femeile primesc brusc mai multă atenție ca în orice altă perioadă a anului, vă propunem – în loc de mărțișoare și ghiocei – o discuție despre egalitate de gen și educație media. Pornim de la videoclipul Erikăi Isac, Macarena, și ne întrebăm ce s-ar fi întâmplat dacă piesa ar fi fost cântată de un bărbat pe nume Eric. Ar mai fi stârnit la fel de multe controverse?
Poziționările explicite din spațiul public au fost mai ales pe două direcții; piesa a fost îmbrățișată pentru mesajul militant al său, pentru ideea că dezvăluie toată această agresivitate și violență din societate, căreia femeia îi este subiect, dezvăluie stereotipurile de gen, valorile societății patriarhale. Pe de altă parte, publicul mai conservator s-a legat de limbajul licențios, spunând că nu este ok să ai un limbaj atât de dur și vulgar.
***
Indiferent de ce atitudine avem noi față de cultura pop, indiferent dacă suntem suspicioși sau entuziaști despre asta, cultura pop face parte din viața elevilor. Și dacă vrem să construim punti între ceea ce se întâmplă în școală și ceea ce se întâmplă în viață, trebuie să găsim un loc în programă, pentru a vorbi despre cultura pop.
***
Educația media vine în completarea acestei discuții și spune că noi lucrăm cu materiale familiare copiilor și tinerilor, pentru că, iau contact cu ele zi de zi, multe ore pe zi, și este important ca acești copii și acești tineri, să înțeleagă cum sunt produse lucrurile acestea, ce ideologii sunt în spatele lor sau sunt transmise prin intermediul lor, ce idei problematice promovează, cum le interiorizăm și cum acționăm în funcție de ceea ce vedem.
***
Macarena – material didactic – în ce măsură îl poți folosi la școală sau nu? Cât de indecent este să folosești materialul la școală? Într-un astfel de exercițiu, elevii își pot da cu părerea despre valorile invocate, despre calitatea videoclipului, despre sensul plăcerii estetice, pot reflecta la propriile lor răspunsuri emoționale, ceea ce este foarte important. Pot să nu fie de acord, unii cu alții, sau profesorul și elevii nu pot fi de acord, practic, învață să analizeze de asemenea nevoile și interesele utilizatorului și ale publicului.
Profesorul are nevoie să se pregătească îndelung atunci când alege să aducă la clasă un subiect controversat, pus în formă într-un limbaj licențios cu atât mai mult, și are de gestionat emoții, are de gestionat prejudecăți, nu e ușor să aduci la clasă astfel de subiecte, dar pot avea rezultate foarte bune pentru elevi.
Resurse utile
Andi Zeisler, “Feminism and Pop Culture” (2008)
John Storey, “Cultural theory and popular culture” (2009)
Echipa de producție
Robert Ștefanof – producție podcast
Andreea Pietroșel – montaj
Adina Ionescu și Bogdan Gherasim – comunicare
Bogdan Cazacioc – grafică
Nicoleta Fotiade – coordonator proiect
Un produs Mediawise Society
Mediawise este o organizație non-guvernamentală, care produce resurse educaționale deschise, pentru oricine dorește să folosească educația media în procesul de predare. Pregătim profesori și bibliotecari pentru a preda educație media. Mediawise este membră a International Association for Media Education.
Cu sprijinul