Tinerii în era informațiilor online

Înscrie-te la conferința online “Educație media în programa școlară”
October 21, 2020

Tinerii în era informațiilor online

Acest articol vă oferă informații utile despre interacțiunea tinerilor cu media, despre cultura media în care trăiesc și le influențează viața zilnic. Sper ca acest raport să ajute adulții din viața lor – părinți și profesori, în special – să înțeleagă mai bine realitatea digitală în care tinerii își petrec timpul zilnic. Nu în ultimul rând, sper ca aceste informații să convingă autoritățile de necesitatea introducerii educației media în învățământul preuniversitar de la cea mai mica clasă. 

Articolul are la bază datele cercetării realizate în 2018 de Mediawise Society împreună cu dr. Anca Velicu, autor principal al raportului “Conectat la media. Interacțiunea tinerilor din România cu media” publicat la începutul anului acesta. Studiul  a fost comandat de Centrul pentru Jurnalism Independent și susținut de Microsoft România c și Romanian-American Foundation.

La finalul articolului, veți găsi și o scurtă prezentare a contextului educației media în România.

Urmăriți și campania VIDEO online “Ce este educația media?” în care experți, cercetători și profesori din țară și din străinătate explică ce este educația media.

Conectat la media – vocea tinerilor

Copiii și tinerii folosesc media în fiecare zi. Școlile ar trebui să se adapteze acestei realități și să fie pregătite să îi învețe despre media. Pentru politici de educație media și un model de integrare a educației media în curriculum este nevoie să 

  1. înțelegem contextul educațional în care profesorii predau, 
  2. documentăm modelul de educație media cel mai (cât mai) potrivit contextului social și cultural în care copiii și tinerii folosesc media și, nu în ultimul rând, 
  3. ascultăm vocea copiilor și a tinerilor ca ea să se regăsească în paginile documentului de politici [1].

Prin urmare, Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Mediawise Society i-a întrebat pe tinerii între 14 și 18 ani într-un sondaj online la începutul anului 2018 despre: 

  • cât timp petrec în fața ecranului și ce fac pe internet;
  • ce platforme media sociale și rețele de socializare online (en. social networking) folosesc;
  • ce înțeleg tinerii prin ideea “de a fi informat” și de unde se informează;
  • cum se implică și în ce fel interacționează online;
  • competențele lor media și digitale elementare și câtă încredere au în competențele lor;
  • ce părere au despre interzicerea telefonului mobil și a Internetului la clasă;
  • cât de des sunt folosite telefoanele și informațiile online în context educational.

A. Timpul petrecut în fața ecranului

58% dintre tinerii respondenți (14-19 ani) au spus că petrec mai mult de 4 ore online în fiecare zi (26% dintre aceștia, peste 6 ore)

56% dintre tineri (14-19 ani) sunt mulțumiți de timpul pe care îl petrec în fața ecranului și cam tot atâția (57%) cred că părinții lor consideră timpul petrecut de ei în fața ecranului ca fiind excesiv. 

Cel mai probabil au ajuns la această concluzie după ce părinții și-au manifestat dezacordul într-un fel sau altul. Dar dincolo de exprimarea dezacordului, e important ca părinții, care nu au crescut cu tehnologia digitală în buzunar, să încerce să înțeleagă ce rol au internetul și dispozitivele inteligente în viața copiilor, cum le folosesc și de ce aleg să își petreacă timpul online.

Cel mai important rol pe care îl au media digitale online în viața tinerilor este cel de socializare, ilustrat prin discuțiile pe care tinerii le au zilnic în mediul online privat sau public. Rolul de socializare e mai important decât cel legat de distracție și informare. Tinerii între 14 și 19 ani intră online ca să comunice cu prietenii, colegii sau cu familia (95%); apoi, ca să asculte muzică (84%) și să urmărească videoclipuri (82%); și în al treilea rând, ca să se informeze. Mult mai puțini tineri sunt autori de mesaje în mediul online. Doar 38% dintre respondenți publică cel puțin un comentariu pe un website.  

B. Folosirea rețelelor de socializare

Platformele de media sociale sunt prima alegere a tinerilor atunci când intră online. Ar trebui să reținem însă că tinerii nu folosesc aceste platforme la potențialul lor maxim. Nivelul scăzut de competențe media și digitale este, cel mai probabil, unul dintre motive (mai multe detalii despre asta, mai jos în articol la ‘Implicarea tinerilor online’).

Cel mai des folosite platforme de socializare online sunt: Facebook (28%), Youtube (18%), Instagram (17%), Snapchat (12), WhatsUp (9%) [2] (Fig.3). Tinerii intră pe rețeaua de socializare online preferată ca să comunice cu prietenii (30%), să vizioneze videoclipuri (14%) și să urmărească ceea ce spun sau fac prietenii lor din rețea (13%).


[1] Situația de criză provocată de pandemia COVID-19 și provocările școlii online din cauza lipsei competențelor media și digitale ale profesorilor arată și mai mult nevoia de adaptare a programei la realitățile media ale copiilor, nevoia de pregătire a profesorilor și nevoia de investiție în infrastructură.

[2] De anul acesta, platforma Tik Tok ocupă un loc destul de important și în consumul tinerilor români alături de Facebook și Instagram.

CITEȘTE CONTINUAREA ARTICOLULUI
Nicoleta Fotiade
Nicoleta Fotiade
Nicoleta Fotiade is President and Co-founder of Mediawise Society. She is a media literacy educator, researcher and advocate in the media and communication field for more than 15 years. She has a keen interest in empowering educators and students to have a deep critical understanding of how media work and their impact on everyday life. Nicoleta also teaches media education to final year BA students at the Faculty of Psychology and Education Sciences at the University of Bucharest. She is an active member and contributor to international and regional associations (co-founder of IAME – International Association for Media Education). She is the author and co-author of two media literacy textbooks, more than 20 media research studies and several other education materials for teachers and students. Nicoleta holds a Master's degree in Communication from the University of Westminster in London, UK and she earned her Bachelor's degree in Journalism at the Superior School of Journalism in Bucharest.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *