parallax background

România are nevoie de strategie națională integrată pentru politici de educație media

septembrie 15, 2025

De peste 20 de ani, educația media ar fi trebuit să fie pe agenda decidenților din România. Totuși, România încă nu are o strategie națională care să răspundă provocărilor pe care le ridică mediul informațional și digital în care trăim.

Copiii și tinerii primesc de mici acces la internet, însă nu sunt învățați cum să navigheze în siguranță și cu discernământ printre conținuturile media. În școli, educația media apare sporadic, prin proiecte susținute de ONG-uri sau inițiative locale. Așa cum atrage atenția Nicoleta Fotiade, președinta Mediawise Society, „România nu are (încă) strategie națională pentru educație media.”

Educația media este un proces de lungă durată

Dezvoltarea competențelor media și digitale nu se rezumă la un curs sau o intervenție punctuală. Educația pentru competențe media  trebuie să înceapă de la cele mai mici vârste și să continue pe tot parcursul vieții, la fel ca educația în general.

Pot fi de acord cu vicepreședintele CNA că educația media – sau mai bine zis, dezvoltarea competențelor media și digitale în rândul populației prin educație media și alte acțiuni complementare – a devenit o chestiune de siguranță națională.” – subliniază președinte Mediawise Society, Nicoleta Fotiade.

Din punctul de vedere al Mediawise Society, educația media ar putea fi menționată în strategia de securitate națională, însă „credem că ar fi necesar ca politicile de integrare a acestor competențe în educația copiilor să țină cont de faptul că, „a fi competent media presupune un proces de învățare de lungă durată, care se transformă și evoluează atunci când se întâmplă de la o vârstă fragedă, într-un mod sistematic pe tot parcursul vieții. Practic, așa cum se întâmplă cu educația noastră, în general. Nu ne oprim din învățare.” – spune președinta Mediawise Society, Nicoleta Fotiade. 

Care ar trebui să fie primele/principalele priorități ale strategiei naționale din perspectiva Mediawise Society?

  • Asumare inter-guvernamentală și un plan concret

Strategia națională pentru dezvoltarea competențelor media și digitale trebuie să fie integrată, coordonată și asumată la nivel inter-guvernamental (educație, cultură, media etc.) și ar trebui să includă un plan de acțiune pe mai mulți ani, să beneficieze de o investiție serioasă.

  • Intervenții educaționale pe termen lung

Este important ca intervenția în educație, ca parte din strategie, să fie gândită pe termen lung. abordarea pedagogică n-ar trebui să se limiteze la războiul informațional și fake news. Interacțiunea oamenilor cu media este mult mai complexă, iar educația media trebuie să fie un exercițiu constant de gândire critică, care să încurajeze, printre altele, obișnuința de a accesa și selecta informațiile cu mai multă grijă față de veridicitatea lor, de a ne pune întrebări și de a reflecta asupra modului în care emoțiile, nevoile și convingerile noastre ne influențează deciziile, inclusiv pe internet. 

  • Dialog și coordonare cu experții din domeniu

Orice strategie națională trebuie să fie elaborată și implementată în strânsă colaborare cu practicienii, cercetătorii și organizațiile care au expertiză în domeniul educației media.

În lipsa unei viziuni clare și asumate la nivel de stat, educația media în România rămâne la stadiul de inițiativă izolată. Dacă ne dorim să avem o populație mai rezilientă în fața manipulării și mai pregătită pentru a gândi critic informațiile venite din lumea digitală, trebuie să vedem în educația media o prioritate reală.

Mediawise Society susține necesitatea unei strategii naționale pentru educația media, una care să asigure continuitate, coerență și impact pe termen lung.

Romania are nevoie de o strategie nationala pentru educatia media