Cine poate folosi materialul?
Unde?
Timp de lucru aproximativ 50 minute + activitate suplimentară (temă) (20 minute)
În această lecție, elevii învață cum le poate afecta publicitatea comportamentul și ceea ce aleg să mănânce. Pornind de la reclamele de la televizor, de pe internet, sau de pe stradă, elevii vor discuta despre ce tehnici sunt folosite în mesajele publicitare pentru a-i face interesați de anumite produse.
Mai precis, elevii vor analiza cât de importante sunt personajele-mascotă și refrenele comerciale (en. jingles) în construirea relațiilor cu publicul. Pentru a exersa în clasă, elevii vor crea refrene scurte cu mesaj publicitar și personaje-mascotă ce reprezintă alimentele lor preferate.
Obiective de învățare
Pregătirea lecției
SUGESTIE: Poți folosi platforma Youtube pentru reclame online. Iată câteva exemple: Oreo, Nesquik, Eti Puf, Tedi, Paula Pudding. La televizor, reclamele pentru copii sunt difuzate de obicei sâmbătă dimineața sau constant pe canalele de desene animate (Minimax, DisneyJunior, Cartoon Network etc).
Discuție introductivă (20 minute)
Pentru început, încearcă să afli ce știu copiii deja despre rolul reclamelor și tehnicile de comunicare/împachetare folosite în publicitate. Folosește întrebările de mai jos și completează cu informaţii noi, dacă este nevoie.
! Arată-le apoi exemple din clipurile sau imaginile adunate de tine.
! Vezi ce tehnici publicitare pot identifica copiii în reclamele prezentate.
Exercițiul 1: Personajul – mascotă (20 minute)
Uneori, companiile care produc alimente creează personaje-mascotă pe care le asociază produsului sau mărcii lor, ca să-i atragă pe copii. Scrie pe tablă o listă cu personajele favorite ale copiilor (acestea ar putea fi: Iepurașul Nestle, Bulinele M&M, Ursulețul Barni, Ursulețul Tedi etc).
Întreabă elevii:
Cu ajutorul listei de pe tablă, roagă elevii să spună ce le place cel mai mult la fiecare dintre personaje. Votați în clasă personajul preferat.
Spune-le copiilor să se gândească la mâncarea lor preferată și să creeze propriul lor personaj-mascotă cu nume sugestiv. Elevii pot face un desen cu personajul nou creat și mâncarea lor preferată.
Exercițiul 2: Refrenul publicitar (en. jingle)(15 minute)
Explică-le elevilor că producătorii creează jingles sau scurte mesaje atrăgătoare și ușor de reținut, adesea cântate, pentru a ne capta atenția.
Alege câteva dintre ele, scrie-le pe tablă și vezi câți elevi pot să le completeze și să identifice produsul la care fac referire. De exemplu:
Întrebă elevii de ce cred că au reținut aceste refrene. Răspunsurile pot fi: datorită frazelor scurte și a melodiei simple, ce le fac ușor de reținut; datorită difuzării repetate a refrenului în spoturile televizate și la radio etc.
Discută cu ei despre cum au concepute special să fie ușor de reținut și atractive pentru a face produsul pe care încearcă să-l vândă mai atractiv.
Temă sau activitate suplimentară (20 minute):
Evaluare
Feedback de la profesori și elevi:
Feedback-ul tău și al elevilor este important. Cu ajutorul formularului de feedback pentru profesori poți documenta procesul de predare/învățare din timpul lecției. Te rugăm să ne trimiți și formularele de evaluare a satisfacției elevilor completate sau centralizarea răspunsurilor într-un document excel.
Pe baza informațiilor primite, vom putea îmbunătăți lecția. Așteptăm materialele de feedback la office@mediawise.ro, în atenția expertului nostru de educație media, Nicoleta Fotiade.
Îți mulțumim pentru implicare.
Echipa Mediawise
Material adaptat după Looking at Food Advertising, mediasmarts.ca
Contributori: Bianca Alecu (traducere), Adina Ionescu (adaptare & editare) și Nicoleta Fotiade (adaptare & editare).