1Pune în discuție...
Pune în discuție ideea că propaganda este răspândită viral mai mult de către indivizi decât de către ziare, posturi audiovizuale, guverne sau publicitari care o transmit unilateral. În zilele noastre, a aprecia sau a distribui un post pe rețelele de socializare a devenit o formă puternică de influențare a oamenilor din rețelele noastre sociale.
2Cum decidem între "a distribui și a nu distribui"?
În primul rând, analizăm mesajul, îl înțelegem și reflectăm asupra semnificației lui. Apoi ne gândim dacă cei din rețeaua noastră socială l-ar găsi, de asemenea, valoros. Apoi decidem dacă îl distribuim sau nu.
3Lucru în echipă
Pe site-ul Mind Over Media (www. propaganda.mediaeducationlab.com/ro), deschide pagina "Votează" sau "Caută" (pentru exemple din spațiul românesc) și folosește Fișa de lucru 3. Vei întâlni exemple de propagandă aleatorii. Apoi, împreună cu un partener, petreceți 20 de minute evaluând exemple. pentru fiecare dintre ele, votează pe o scară "de la benefic la nociv" și analizează votul altor participanți. Dacă au oferit și comentarii despre votul lor, citește-le. Discutați: Ai distribui acest exemplu în rețeaua ta socială? De ce sau de ce nu?
4Discută în grup
Participanții descriu exemple de propagandă pe care le-ar putea împărtăși cu membrii rețelelor lor sociale și exemple pe care nu le-ar putea distribui niciodată. Discutați: Ce tiparuri pot fi observate în alegerile pe care le fac oamenii când decid dacă să distribuie sau nu conținut propagandistic?
5Evaluează impactul propagandei
Selectați un exemplu de propagandă. După ce îl vedeți, urmăriți sau citiți, discutați: Este acest exemplu de propagandă benefic sau nociv? Invită participanții să își exprime părerea prin ridicarea degetelor pentru a-și reprezenta percepțiile: cei care consideră că propaganda respectivă este benefică ridică 5 degete, cei care consideră că este nocivă ridică un deget. Întreabă participanții care sunt motivele pentru alegerea lor.
6De reținut
Este important să evaluăm propaganda în funcție de posibilele beneficii sociale și efecte negative pe care le poate avea. Mesajele din mass-media pot influența atitudinile, cunoașterea, opiniile și valorile oamenilor. Unele mesaje transmise prin propaganda pot fi considerate benefice, iar alte mesaje pot fi considerate nocive. Dar cum mesajele din spațiul mediatic pot fi considerate diferit, oameni nu au întotdeauna păreri similare despre cât de benefic sau de nociv este un anumit exemplu de propagandă.