Egalitatea de gen este încă un subiect tabu în multe școli din România. Câteva școli din țară – prin intermediul profesorilor implicați în acțiunile de educație media ale Mediawise Society – au ales să schimbe mentalități. Au oferit elevilor activități de analiză critică și creație digitală despre reprezentările de gen în cultura pop. Un prilej pentru discuții și analize de pe urma cărora elevii au pus întrebări, au reflectat, au învățat despre egalitate de gen și provocările ei în societate.
Adolescenții sunt foarte deschiși și au nevoie să discute despre acest tip de subiecte sensibile, dar foarte relevante pentru vârsta lor. Am tras această concluzie și pe baza auto-evaluărilor făcute de aceștia în urma activităților la clasă
Am observat… (nivelul faptelor)
”că am colegi de sex masculin foarte misogini care nu fac diferența dintre activitățile pe care le poate face un bărbat sau o femeie.”
”am observat că judec, fără să cunosc, anumite tipuri de oameni.”
”reacții diverse între colegi, păreri nu tocmai adecvate, dezinteresul unor persoane, implicare din partea majorității”
”că, deși unii oameni sunt conștienți de modul stereotipic în care văd lumea, continuă să perpetueze aceste comportamente și refuză să gândească și în alt mod”
”că a fost o activitate în care toată lumea a fost mai relaxată decât la orele normale, că se fac mai multe stereotipuri decât în mod normal”
Am simțit… (nivel emoțional):
”puțin frustrată la auzul unor fraze precum ”fetele au unghii false, fetele se machiază” ca atribute definitorii asociate cu sexul feminin”
”dezamăgire în legătura cu atitudinea observată”
”dispreț asupra nivelului meu de cunoștințe dar lecția de azi mi-a arătat lumea în care trăiesc și ce pot face să depășesc anumite situații mai ales într-o lume a bărbaților”
”dezamăgire, empatie”
Am învățat… (nivel cognitiv):
”mișcări feministe și ce reprezintă ele, de asemenea scopul lor în societate”
”că stereotipul înlesnește comunicarea, dar îngreunează toleranța și duce la discriminare”
”să fiu mai tolerant și atent față de deciziile personale ale oamenilor în viața fiecăruia, despre existența și situația mișcării ME TOO”
”că oamenii din jurul meu, contrar speranțelor mele, nu sunt atât de deschiși la noutate, la ceva ce le schimbă radical cunoștinele pe care le au”
”că femeile și bărbații pot avea aceleași caracteristici morale și caracteristici legate de personalitate”
Un plan pe viitor este… (transfer în viața de zi cu zi):
”să fiu mai atentă cu generalizările”
”să fac eforturi în a învăța și pe cei din jurul meu de ce stereotipurile sunt dăunătoare pentru cei din jurul nostru”
”să nu mai aplic/identific stereotipuri asupra fiecărei persoane, să nu generalizez”
Context: În programul eMerge, am proiectat împreună cu profesorii o metodologie pentru a deconstrui la clasă reprezentările de gen și stereotipurile înrădăcinate în practicile media ale elevilor și în cultura pop cu care interacționează. Mai multe despre eMerge și resursele educaționale libere aici.