Recomandările se referă și la timpul pe care îl petreci tu ca părinte în fața ecranului – ce exemplu îi dai copilului tău.
Timpul petrecut în fața ecranului are efecte care depind foarte mult de context și de natura incertă a dovezilor, astfel încât e imposibil să oferim îndrumări sau limitări cuprinzătoare la nivel național. Credem totuși că familiile își pot analiza timpul petrecut în fața ecranului folosind următoarele întrebări ca îndrumare. Întrebările și notele însoțitoare pot fi utile și clinicienilor atunci când discută cu familii despre timpul petrecut de copii în fața ecranului.
Dacă o familie își poate pune aceste întrebări (sau poate fi întrebată de alte persoane) și este mulțumită de răspunsuri, atunci probabil că se descurcă pe cât de bine poate cu această problemă complicată.
Întrebarea 1: În familia voastră controlați timpul petrecut în fața ecranului?
Pentru copii de vârste mici, înseamnă că durata și conținutul timpului petrecut în fața ecranului sunt stabilite de adulți responsabili. Dacă limitele sunt încălcate regulat și părintele simte că timpul petrecut în fața ecranului a scăpat de sub control, ar putea fi un indiciu că aveți nevoie de sprijin parental. Pentru copii mai mari și adolescenți, tendința este către autonomie și autocontrol, dar acest lucru va trebui să fie treptat și sub îndrumarea unui adult. Adulții trebuie să ia și ei în considerare propriul lor mod de utilizare a ecranelor, folosind întrebările de mai jos pentru îndrumare. Este util pentru noi toți să ne întrebăm, în special în ceea ce privește smartphone-urile, „dacă îl folosim pentru ce ne dorim sau dacă îl folosim inconștient tot timpul”.
Întrebarea 2: Timpul în fața ecranului vă afectează planurile?
Desigur, poate varia de la o familie la alta, fiecare familie își dorește lucruri diferite – totuși, multe familii doresc să petreacă mai mult timp împreună și există dovezi bune că acest lucru e benefic pentru bunăstarea tuturor membrilor familiei. Mesele sunt o bună ocazie de a petrece timp împreună, așa că multe familii interzic telefoanele sau alte dispozitive la masă. Poate fi o metodă bună de a asigura interacțiunea, în special cu copiii mai mari și mai independenți. Însă fiecare familie trebuie să găsească propriul mod de a maximiza interacțiunea și plăcerea comună. Pentru copiii mai mici, interacțiunea socială față în față este vitală pentru dezvoltarea limbajului și a altor abilități. Interacțiunea în fața ecranului nu este un substitut eficient.
Întrebarea 3: Timpul în fața ecranului vă afectează somnul?
Chiar și lipsa moderată de somn poate afecta sănătatea mentală și fizică, rezultatele educaționale și relațiile de familie. Prin urmare, e important ca timpul în fața ecranului să nu împiedice programul de somn de 8 ore, nici pentru copii, nici pentru adulți. Recomandarea experților este ca ecranele să fie evitate cu o oră înainte de culcare.
Întrebarea 4: Controlați cât mâncați atunci când stați în fața ecranului?
Poate fi foarte ușor să pierzi măsura a cât de mult se mănâncă atunci când stați în fața ecranului. Adulții ar trebui să monitorizeze ceea ce se mănâncă în timpul utilizării ecranelor, în special la copiii cu risc de obezitate.
Dacă o familie vrea să reducă timpul petrecut în fața ecranelor, ce poate face?
Există puține dovezi că o intervenție anume ar putea fi aplicată la nivel de populație pentru a reduce timpul petrecut în fața ecranelor. Însă următoarele sfaturi ar putea fi utile:
Faceți un plan și respectați-l: e un principiu împrumutat din practica parentală obișnuită. Într-un moment calm, discutați în familie ce limite ale utilizării ecranelor veți adopta, folosind întrebările prezentate anterior. Asigurați-vă că:
1. Toată lumea înțelege limitele.
2. Membrii familiei sunt lăudați și, dacă este cazul, recompensați pentru respectarea acestor limite.
3. Limitele sunt aplicate consecvent și vor exista consecințe pentru nerespectare, dacă este cazul.
Fii atenți la ce fac copiii, dar nu fiți intruzivi sau moralizatori: este important să știți cu ce aplicații și rețele interacționează copiii, cum funcționează ele și ce conținut este posibil să întâlnească. Totuși, de obicei e contraproductiv să insistați asupra monitorizării fiecărui detaliu al activității online. Abordarea informată și deschisă va fi mai benefică pe termen lung.
Gândiți-vă la propriul consum media: copiii vor învăța mai mult din exemplul vostru decât din instruire. Poate că vă ocupați cu ceva important pe telefon, dar când copiii sunt în preajmă și vor să interacționeze, merită să vă opriți și să reflectați dacă se poate amâna.
Faceți din interacțiunea față în față o prioritate: interacțiunea online este o formă validă de interacțiune – se pot forma și încuraja relații minunate în mediul online. Totuși, copiii au nevoie de interacțiune regulată în lumea fizică, pentru a-și dezvolta abilitățile și reziliența de a face față lumii. Este valabil mai ales pentru copiii mici care au nevoie de joacă regulată și de interacțiune cu alte persoane. Pentru copiii mai mari și mai activi, ar trebui încurajat jocul, precum și păstrat un spațiu regulat pentru conversație. Deși interacțiunea în fața ecranului este plăcută, nu are efectele pozitive de dezvoltare pe care le are interacțiunea în persoană. De exemplu, aplicațiile educaționale nu par să ajute majoritatea copiilor în privința comunicării.
Aveți grijă la cât mâncați în fața ecranului: Vă puteți trezi după o lungă utilizare a telefonului că aveți multe ambalaje și pachete de mâncare în jur. Dacă intenționați să combinați gustările cu utilizarea ecranului, faceți acest lucru în contextul unui plan alimentar echilibrat.
Aveți grijă la somn: Cei mai mulți experți recomandă să nu expunem copiii la ecrane cu o oră înainte de culcare, astfel încât creierul lor să aibă timp să se relaxeze fără stimularea luminii ecranului (și a conținutului). Unii producători au introdus „moduri de noapte” care emit mai puțină lumină albastră, dar nu există dovezi că acestea sunt eficiente, așa că în continuare nu recomandăm folosirea ecranului înainte de culcare.