Descarcă Fișa de lucru 3 împreună cu planul de lecție în format PDF
Viziteaza Mind Over Media și deschide pagina “Votează” sau “Caută” (pentru exemple de propagandă din spațiul românesc).
Vezi și alte lecții din programa Mind Over Media România:
Lecția 1: Definirea propagandei
Lecția 2: Analiza propagandei – recunoașterea tehnicilor
Lecția 3: A distribui sau a nu distribui
Lecția 4: Știri false, conținut fals online
Lecția 5: Propagandă și manipulare în context electoral
Lecția 6: Propaganda naționalistă
Lecția 7: Economia propagandei (29 octombrie 2019)
Află cum ne poți susține să creăm și alte resurse Mediawise.
Ești profesor, bibliotecar sau formator și crezi că este important să ai o discuție despre propagandă cu elevii tăi? Mind Over Media România ți-a pregătit 7 lecții despre propaganda contemporană create de echipa Mediawise Society și alți profesioniști internaționali în educație media.
În Lecția 3, elevii vor afla că este important să evaluăm propaganda în funcție de posibilele beneficii sociale și efecte negative pe care le poate avea, mai ales atunci când fiecare utilizator de social media poate redistribui mesaje propagandistice în rețeaua sa.
Cine a creat lecția?
Renee Hobbs, Media Education Lab, partener în cadrul proiectului Mind Over Media. Lecția a fost tradusă și adaptată de Mediawise Society.
Necesități spațiu de lucru
Videoproiector, ecran proiecție, laptop/sală de calculatoare, scaune în semi-cerc cu posibilitatea de a fi mutate în alte zone ale încăperii pentru lucrul în grup.
Materiale necesare
Fișa de lucru 3. Accesați videoclipuri, prezentări Power Point și suporturi de curs pentru aceste lecții la www.mindovermedia.eu/ro.
Public țintă
tineri de la 11 ani în sus. Cine poate folosi materialul: profesori, bibliotecari și formatori.
Cuvinte-cheie
educația media; educație digitală; propagandă; dezinformare; cultura consumului; publicitate și marketing; relații publice; mesaje instituții publice.
Obiective de învățare: participanții vor...
- învăța că propaganda este definită în moduri diferite, în funcție de cultura, perioada și contextul în care este produsă
- înțelege că propaganda activează emoții puternice, simplifică idei și informații, răspunde la nevoile și valorile publicului și atacă oponenții
- dezvolta un simț al responsabilității sociale în ceea ce privește diseminarea propagandei
- avea mai mult curaj să își exprime opiniile și să participe la discuții despre subiecte controversate, pe marginea cărora oamenii pot fi în dezacord
- reflecta asupra potențialului propagandei de a avea un impact fie pozitiv, fie negativ asupra indivizilor și societății
Activități
1Pune în discuție...
Pune în discuție ideea că propaganda este răspândită viral mai mult de către indivizi decât de către ziare, posturi audiovizuale, guverne sau publicitari care o transmit unilateral. În zilele noastre, a aprecia sau a distribui un post pe rețelele de socializare a devenit o formă puternică de influențare a oamenilor din rețelele noastre sociale.
2Cum decidem între "a distribui și a nu distribui"?
În primul rând, analizăm mesajul, îl înțelegem și reflectăm asupra semnificației lui. Apoi ne gândim dacă cei din rețeaua noastră socială l-ar găsi, de asemenea, valoros. Apoi decidem dacă îl distribuim sau nu.
3Lucru în echipă
Pe site-ul Mind Over Media (www. propaganda.mediaeducationlab.com/ro), deschide pagina "Votează" sau "Caută" (pentru exemple din spațiul românesc) și folosește Fișa de lucru 3. Vei întâlni exemple de propagandă aleatorii. Apoi, împreună cu un partener, petreceți 20 de minute evaluând exemple. pentru fiecare dintre ele, votează pe o scară "de la benefic la nociv" și analizează votul altor participanți. Dacă au oferit și comentarii despre votul lor, citește-le. Discutați: Ai distribui acest exemplu în rețeaua ta socială? De ce sau de ce nu?
4Discută în grup
Participanții descriu exemple de propagandă pe care le-ar putea împărtăși cu membrii rețelelor lor sociale și exemple pe care nu le-ar putea distribui niciodată. Discutați: Ce tiparuri pot fi observate în alegerile pe care le fac oamenii când decid dacă să distribuie sau nu conținut propagandistic?
5Evaluează impactul propagandei
Selectați un exemplu de propagandă. După ce îl vedeți, urmăriți sau citiți, discutați: Este acest exemplu de propagandă benefic sau nociv? Invită participanții să își exprime părerea prin ridicarea degetelor pentru a-și reprezenta percepțiile: cei care consideră că propaganda respectivă este benefică ridică 5 degete, cei care consideră că este nocivă ridică un deget. Întreabă participanții care sunt motivele pentru alegerea lor.
6De reținut
Este important să evaluăm propaganda în funcție de posibilele beneficii sociale și efecte negative pe care le poate avea. Mesajele din mass-media pot influența atitudinile, cunoașterea, opiniile și valorile oamenilor. Unele mesaje transmise prin propaganda pot fi considerate benefice, iar alte mesaje pot fi considerate nocive. Dar cum mesajele din spațiul mediatic pot fi considerate diferit, oameni nu au întotdeauna păreri similare despre cât de benefic sau de nociv este un anumit exemplu de propagandă.