Ești profesor, bibliotecar sau formator și crezi că este important să ai o discuție despre propagandă cu elevii tăi? Mind Over Media România ți-a pregătit 7 lecții despre propaganda contemporană create de echipa Mediawise Society și alți profesioniști internaționali în educație media.
În Lecția 2, elevii vor afla că, deși există multe forme de propagandă, ea poate fi recunoscută după tehnicile pe care le folosește: activarea emoțiilor puternice, folosirea nevoilor publicului, simplificarea informației și atacarea oponentului.
Cine a creat lecția?
Renee Hobbs, Media Education Lab, partener în cadrul proiectului Mind Over Media. Lecția a fost tradusă și adaptată de Mediawise Society.
Necesități spațiu de lucru
Videoproiector, ecran proiecție, laptop/sală de calculatoare, scaune în semi-cerc cu posibilitatea de a fi mutate în alte zone ale încăperii pentru lucrul în grup.
Materiale necesare
Fișa de lucru 2. Accesați videoclipuri, prezentări Power Point și suporturi de curs pentru aceste lecții la www.mindovermedia.eu/ro.
Public țintă
tineri de la 11 ani în sus. Cine poate folosi materialul: profesori, bibliotecari și formatori.
Cuvinte-cheie
educația media; educație digitală; propagandă; dezinformare; cultura consumului; publicitate și marketing; relații publice; mesaje instituții publice.
Obiective de învățare: participanții vor...
- învăța că propaganda este definită în moduri diferite, în funcție de cultura, perioada și contextul în care este produsă
- înțelege că propaganda activează emoții puternice, simplifică idei și informații, răspunde la nevoile și valorile publicului și atacă oponenții
- dezvolta un simț al responsabilității sociale în ceea ce privește diseminarea propagandei
- avea mai mult curaj să își exprime opiniile și să participe la discuții despre subiecte controversate, pe marginea cărora oamenii pot fi în dezacord
- reflecta asupra potențialului propagandei de a avea un impact fie pozitiv, fie negativ asupra indivizilor și societății
Activități
1Citește și analizează cele 4 tehnici de propagandă
Propaganda se poate diferenția de alte forme și genuri ale comunicării prin câteva proprietăți distinctive. Pe site-ul Mind Over Media, deschideți pagina “Tehnici de propagandă” (https://propaganda.mediaeducationlab.com/ro/techniques) sau accesați Fișa de Lucru 2. Analizați împreună cele patru tehnici de
propagandă:
a) activarea unor emoții puternice;
b) folosirea nevoilor și valorilor publicului;
c) simplificarea informației și ideilor;
d) atacarea oponenților.
2Lucru în echipă: selectează un exemplu de propagandă
Selectați apoi un exemplu de propagandă contemporană din galeria Mind Over Media și urmăriți-l împreună. Participanții identifică, în perechi, modul în care exemplul folosește una sau mai multe dintre cele patru tehnici de propagandă. După discuțiile în perechi, participanții împărtășesc ideile lor cu întregul grup.
3Discuție
Discutați: Care dintre cele patru tehnici poate fi cea mai puternică? Și care poate fi cea mai periculoasă? De ce? Invită participanții să folosească dovezi din surse credibile și raționamente logice pentru a-și susține ideile.
4De reținut
Propaganda activează emoții puternice, folosește nevoile publicului,
simplifică informația și ideile și atacă oponenții. Aceste patru tehnici pot fi folosite pentru a evita și ocoli activarea gândirii critice, necesară pentru analiza acestor forme puternice de persuasiune. De aceea, recunoașterea tehnicilor de propagandă este un prim pas important pentru dezvoltarea gândirii critice cu privire la mesajele din mass-media.
Descarcă Fișa de lucru 2 împreună cu planul de lecție în format PDF
Citește cele mai cunoscute 4 tehnici de propagandă pe site-ul Mind Over Media, pagina Tehnici de propagandă.
Alege exemple de propagandă din galeria Mind Over Media sau te încurajăm să cauți propriile exemple de propagandă pe care le întâlnești online sau în spațiul public.
Vezi și alte lecții din programa Mind Over Media România:
Lecția 1: Definirea propagandei
Lecția 2: Analiza propagandei – recunoașterea tehnicilor
Lecția 3: A distribui sau a nu distribui
Lecția 4: Știri false, conținut fals online
Lecția 5: Propagandă și manipulare în context electoral
Lecția 6: Propaganda naționalistă
Lecția 7: Economia propagandei (29 octombrie 2019)