În perioada septembrie-decembrie 2018, Mediawise Society a oferit profesorilor și bibliotecarilor din București și din țară un atelier gratuit de educație media și analiza propagandei. Pe doamna Iulia Perju am cunoscut-o la atelierul de la Colegiul Național Grigore Moisil din București. Este profesoară de engleză și observă în fiecare zi cum elevii folosesc telefoanele inteligente și sunt astfel expuși la mesaje media cu potențial propagandistic.
Credeți că elevii trebuie să învețe despre propagandă la școală?
Neapărat. Eu sunt profesoară de adolescenți. Ei sunt tineri și își formează păreri și convingeri, cu unele au plecat din familie, cu altele se întâlnesc la școală. Sunt expuși la mesaje media în continuu, mai puțin atunci când îi oprim la clasă să mai folosească telefonul mobil. Ei sunt cei de la care se vor cere să voteze, să contribuie și să consume.
Vi se pare util să predăm educația media la școală? De ce?
Da, din multe puncte de vedere. În primul rând, pentru a deschide mintea și a dezvolta gândirea critică. [Pentru ca tinerii] să înțeleagă nevoia de a gândi critic și nu doar faptul că spun o părere neargumentată. În al doilea rând, pentru conversație, discuții și argumentare. Din cauză că ei ‘textează’ mesaje foarte mult, nici nu ajung să se exprime. Sunt profesoară de limba engleză și am nevoie să-i aud argumentând în limba engleză. Eu sper că ei se vor transforma în niște adulți care să poată să-și susțină ideile, să aibă o minte deschisă și pe viitor.
Predați deja educație media la clasă?
Examenele Cambridge, manualele și faptul că noi trebuie să dezvoltăm competențe de speaking apelează la mesaje media: fotografii, puncte de vedere, analize pro-contra. Plus că metodele IT sunt deja foarte folosite.
Cum vi se pare acest atelier? Este util?
Da, pentru că într-un fel mă simt elevă. Analizez împreună cu colegele mele diverse idei. [La atelier] este o atmosferă de comunicare lejeră. Întrebările sunt acelea care după fiecare discuție te simți mai aproape de tine însuți, de adevăr, de o percepție mai obiectivă asupra a ceea ce se întâmplă.
Este ușor de integrat cu elevii?
Da, este foarte bine organizat pentru că nu pare să te conducă neapărat undeva. Este o discuție pentru a deveni mai inteligenți.
Și nu este contra-propagandă?
Încearcă să nu fie nici pro, nici contra. Creează un mod echilibrat de gândire și de ați pune problema de ce o persoană gândește pro sau contra: de ce, pentru ce, cine are de câștigat, tu ce ai face, tu cum te simți, ia uite pe celălalt care are alt punct de vedere, ce zici despre el etc.