Săptămâna trecută Comisia pentru tehnologia informației și a comunicațiilor din Camera Deputaților ne-a cerut punctul de vedere pe marginea planului de acțiune pentru educație digitală propus de Comisia Europeană. Documentul propune un set de priorități și inițiative de urmat pentru a sprijini dezvoltarea competențelor digitale necesare în viață și pe piața muncii.
„Documentul pune accent pe digitalizare și pe accesul la tehnologie și mai puțin pe educația pentru competențe media și digitale largi”, a spus Nicoleta Fotiade, președinta asociației Mediawise Society. „Nevoia pentru educație media și digitală în pregătirea profesorilor și includerea acesteia în programa școlară este menționată în diverse recomandări și comunicări ale Comisiei și Parlamentului European din 2008 încoace. Măsurile propuse în planul de acțiune însă nu acoperă această nevoie”, a adăugat aceasta.
Mediawise Society înțelege urgența cu care Comisia Europeană încearcă să reducă decalajul competențelor digitale de bază în Uniune: „accesul la 90% din profesiile viitorului va depinde de alfabetizarea digitală, în măsura în care 44% dintre cetățenii europeni nu stăpânesc competențe digitale de bază”, a declarat comisarul european pentru economie digitală și societate, Mariya Gabriel în ianuarie 2018.
Însă, credem că măsurile propuse în planul de acțiune abordează competența digitală dintr-o perspectivă limitată a abilităților tehnice, fără a include inițiative concrete care să garanteze dezvoltarea competențelor mai largi. Competențele digitale sunt atât abilități de tip TIC, cât și competențe media – inclusiv noile media digitale (conform rezoluției adoptate de Parlamentul European în 2008).
Competențele TIC ne oferă accesul la tehnologie, însă nu și abilitățile necesare pentru a explora și utiliza conținuturile digitale într-un mod creativ și inovativ, protejându-ne în același timp de riscuri. Este important să susținem această abordare amplă a competențelor digitale, mai ales din perspectiva politicilor educaționale și a consecințelor acestora în educație și în formarea continuă pe tot parcursul vieții. În școli, nu este de ajuns doar să testăm nivelul elevilor și al profesorilor de a utiliza calculatorul, ci și de a sprijini interacțiunea acestora cu conținuturile digitale.
Credem că educația digitală este parte integrantă a educației media pe care o susținem și promovăm în ateliere și cursuri, dar și prin publicarea de resurse educaționale pentru profesori, bibliotecari, copii și tineri.
Citește în infograficul de mai jos observațiile noastre. Spune-ne dacă ești de acord cu ele sau dacă vrei să adaugi și alte observații.