TikTok devine o sursă principală de informare pentru tineri, așa că ne uităm la cum funcționează această platformă, ce o face atrăgătoare și la ce ar trebui să fim atenți când o folosim.
În primul rând, TikTok este despre distracție, socializare și viralitate – și asta înseamnă mai degrabă emoții, multe emoții. Platforma este folosită și pentru a promova diverse cauze sociale sau subiecte mai serioase – dar transmise într-un mod propagandistic. Propaganda nu e neapărat rău intenționată, dar e o formă de comunicare publică ce apelează la emoții puternice, fără să lase prea mult loc pentru întrebări și gândire critică.
TikTok foloseste FUNCȚII studiate să atragă și să mențină atenția utilizatorilor:
- Are un flux “Pentru tine” – un șir nesfârșit de lucruri noi de vizionat, care alimentează nevoia de a verifica informații noi pe TikTok.
- E optimizat pentru creația meme-urilor: poți refolosi secvențe audio din alte videoclipuri și crea o abordare unică a ideii altcuiva
- Oricine ar putea să “devină viral” sau celebritate online peste noapte.
În al doilea rând, instituțiile de presă, de informare sunt mai degrabă despre altceva (sau ar trebui să fie): despre apel la rațiune, despre fapte și nu opinii, despre echilibru, nu senzaționalism. Nu ar trebui să fie în primul rând despre audiență.
Totuși, să nu generalizăm – e important contextul în care tinerii folosesc TikTok, ce conținuturi folosesc – pentru că acestea variază foarte mult. Mai e importantă și măsura în care utilizatorii tineri folosesc TikTok pentru știri în combinație cu alte platforme de verificare a informațiilor.
De ce au devenit rețelele sociale în general surse principale de informare ?
- Internetul are foarte multe informații, dar avem puțin timp și puțină disponibilitate de a le selecta. Așa că apelăm la intermediari – prieteni pe social media, influenceri, algoritmi.
- Platformele de socializare online sunt foarte flexibile, gratuite si poți interacționa rapid.
- Polarizarea opiniilor și pierderea capacitații de a ne pune întrebări e exploatată de acest model de afacere care caută viralitate, trafic.
- Pierderea încrederii în instituțiile de presă.