Succesul mesajelor populiste ale lui Cumpănașu în rândul sutelor de mii de adolescenți intrați pe profilul său de TikTok i-a luat pe mulți prin surprindere. În același timp a ridicat numeroase întrebări despre nevoile neîmplinite ale acelor tineri – aflați în căutare de răspunsuri și modele – dar mai ales despre felul în care școala ține (sau nu) pasul cu nevoia lor de relaționare și de construire a identității, mai ales în mediul online.
Din păcate, școala nu pare interesată să știe ce fac tinerii online. De ce accesează anumite conținuturi media și de ce aleg să le distribuie. Și nici nu-i ajută pe elevi să înțeleagă cum funcționează platformele de socializare sau care este statutul lor de utilizator online, care le sunt drepturile și responsabilitățile. De ce este gratuit accesul la platformele de socializare online și cum sunt folosite datele personale și ceea ce postează tinerii pentru profitul dezvoltatorului platformei? Iată o întrebare și un subiect de dezbatere aproape inexistent în școlile din România.
Pe scurt, școala nu le oferă tinerilor prea multe oportunități de reflecție critică, iar despre cultura media a elevilor, majoritatea profesorilor știu puțin spre deloc. Cultura media e absentă cu totul din obiectivele de învățare ale elevilor și din metodele de predare ale multor profesori, deși este atât de prezentă și atât de relevantă pentru viața și dezvoltarea tinerilor.
Vești bune însă! La Mediawise, împreună cu profesori din mai multe orașe, începem să aducem cultura media a elevilor din România în sălile de clasă și printre subiectele principale de dezbatere și analiză. În următoarele luni, profesorii selectați, împreună cu specialiștii noștri vor dezvolta și vor testa la ore un Ghid metodologic de educație și cultură media, pe care orice profesor va putea să-l folosească indiferent de disciplina pe care o predau.
Ghidul este o colecție de activități interactive de educație media cu ajutorul cărora profesorii vor afla mai multe despre cultura media a elevilor lor. În timpul activităților, elevii vor putea să reflecteze la consumul lor media, la ceea ce fac online și de ce. Scopul acestor activități, dezvoltate pentru tineri între 12 și 18 ani, este să producă gândire critică. (Află mai multe despre proiectul #eMerge).
Între timp, le recomandăm profesorilor care sunt în căutare de resurse și de idei pentru a stimula gândirea critică în rândul elevilor să folosească la clasă Caietul de Educație Media.
Încurajăm profesorii să folosească postările lui A. Cumpănașu, să le analizeze cu elevii lor, să deschidă discuția despre valori, obiceiuri online și rolul formatorilor de opinie.