Consider că bibliotecarii pot fi niște pioni importanți pentru creșterea competențelor mediatice în comunitate. Cursul de educație mediatică pe care l-am ținut la Chișinău cu 25 de bibliotecari moldoveni timp de șase zile, la jumătatea lunii februarie, mi-a confirmat această credință.
Biblioteca publică devine tot mai mult un centru comunitar, un spațiu deschis în care bibliotecarii se transformă în facilitatori ai transferului de cunoștințe și abilități, în curatori ai culturii și identității locale. Se pare că în satele din Republica Moldova oamenii merg la bibliotecă nu numai ca să împrumute cărți, dar și ca să citească presa, să ia parte la diverse ateliere sau activități, precum cea de conservare a trecutului localității. Chiar și la cursuri de yoga. În plus, accesul gratuit la calculatoarele conectate la Internet atrage tot mai mulți vizitatori în bibliotecă. Fie că sunt copii sau adulți, chiar pensionari.
Este valabil mai ales în zonele sărace în care mare parte dintre familii nu-și permit un calculator cu Internet acasă. În satele din R. Moldova, de pildă, comunicarea gratuită prin Skype cu copiii de peste hotare oferită de biblioteca publică este mană cerească pentru bunicii care au rămas acasă să aibă grijă de nepoți.
Bibliotecarii, noii facilitatori, trebuie să țină pasul cu toate aceste schimbări. Să fie în stare să ușureze accesul utilizatorilor la informații, fie că e vorba despre socializare, distracție sau informare. Să reușească să ofere membrilor comunității competențe de consum mediatic, în cele din urmă.
Copiii vin la bibliotecă să se joace pe calculator. O ocazie bună să le descoperi abilitățile, pe care să le folosești mai târziu în ateliere de educație mediatică. Iată un exemplu: Contrar credinței generale, copiii socializează mult în fața unui joc pe calculator. De obicei, îmi spune o doamnă bibliotecară, 4-5 prieteni stau ciorchine în jurul utilizatorului principal. O bună ocazie pentru copii să se învețe unii pe alții despre cum iau decizii într-un joc, despre cum evită capcane etc.
Cu ajutorul facilitatorului-bibliotecar discuția poate avansa ușor către siguranța online și setările de confidențialitate pe social media, de pildă. Sau către un exercitiu despre cum iei decizii de viață pe baza unor informații pe care le-ai căutat online și pe care le-ai verificat. Sigur, depinde și de disponibilitatea și competențele mediatice ale bibliotecarilor.
La cursul „Educație mediatică pentru bibliotecari” din februarie, bibliotecarii au exersat tehnici de consum critic al materialelor informative din mass media. Au învățat cum să utilizeze responsabil media sociale și cum să comunice mai bine în mediul online cu membrii comunității. Cursul a avut și o latură importantă de formare de formatori, în măsura în care participanții au adaptat exerciții de educație mediatică pentru diverse grupuri țintă din comunitate, care frecventează biblioteca (în special copii de gimnaziu).
Bibliotecarii au reflectat la condiția lor de consumatori și comunicatori media. Au exersat analiza credibilității informațiilor și tehnicile de interviu. S-au familiarizat cu elementele care contribuie la construcția imaginii, cu tehnici de propagandă și dezinformare. Au exersat redactarea știrii, au învățat setările de confidențialitate pe social media și au adaptat exerciții de educație mediatică pentru membrii comunității. Feedback-ul lor final a fost foarte bun. Aici și aici poți citi impresiile a doi dintre bibliotecarii moldoveni despre experiența la curs.
Mulțumesc mult pentru colaborare și sprijin coordonatoarei proiectului în R. Moldova, Daniela Galai, și directoarei IREX Europe, Flora Graioni.
De asemenea, mulțumesc mult pentru găzduire doamnelor de la Centrul Național de Excelență Profesională pentru Bibliotecari din Chişinău.
Cursul de „Educație mediatică pentru bibliotecari” a fost organizat în cadrul proiectului „Consolidarea Presei independente și a Educației Mediatice în Moldova”, derulat de IREX Europe în Republica Moldova în parteneriat cu Programul Novateca.