parallax background

Cum formăm generații educate media: începutul programului Mediawise Teacher, ediția a II-a

octombrie 3, 2025

După un an intens de pilotare a programului de dezvoltare profesională în educație media și cultură digitală – Mediawise Teacher, iată-ne deja la începutul celei de-a doua ediții! La finele lunii septembrie, am organizat prima parte a cursului față în față organizat pentru cei 30 de profesori beneficiari ai programului gratuit, oferit cu sprijinul Fundației Orange prin Platforma Digitaliada

Ne-am întâlnit la Orange Digital Center din București, unde timp de 2 zile, profesori din primar și gimnaziu din 13 județe din România, au trecut printr-un proces amplu de dezvoltare profesională în domeniul educației media. Întâlnirea a fost facilitată de echipa de formatori Mediawise Society: Nicoleta Fotiade, Robert Ștefanof, Flavia Țăran, Bogdan Lungu, Bogdan Manolea și Adriana Mihai.

Introducere în conceptele de bază ale educației media și culturii digitale

În prima zi, profesorii au intrat direct în conceptele de bază ale educației media și modalitățile de adaptare a programei școlare pentru a putea integra educația media la clasă. Cursanții s-au familiarizat cu modelul Mediawise de predare a educației media dezvoltat și rafinat în ultimii 10 ani. Nicoleta Fotiade, președinta Mediawise Society a scos în evidență faptul că prin educație media formăm gândirea critică și capacitatea de reflecție a noilor generații. 

Bogdan Manolea expert ApTI (Asociația pentru Tehnologie și Internet) și formator Mediawise a discutat despre drepturile digitale și impactul tehnologiei asupra vieții sociale și culturale. Profesorii au reflectat asupra felului în care tehnologia modelează obiceiurile noastre, implicit ale elevilor. 

Un moment mult apreciat al cursului a fost cel în care practica a venit în susținerea teoriei. Profesorii au lucrat în echipe ca să convingă publicuri țintă diferite despre necesitatea educației media în formarea copiilor. Materialele create (vezi câteva dintre ele în galeria de mai jos) i-au ajutat să observe utilitatea educației media, asta pentru că, au fost puși în situația elevilor care creează și accesează conținuturi media zilnic. Crearea  acestor materiale într-un timp foarte scurt a scos cursanții din starea de confort, dar  tocmai asta le-a stimulat creativitatea, i-a ajutat să înțeleagă mai bine ce înseamnă producția media cu scopul de a aprofunda cunoștințe noi  și le-a arătat cum pot să introducă metode creative de lucru la clasă.

Cum folosim cultura digitală a elevilor în procesul de predare

Cursanții Mediawise Teacher au aflat răspunsul la întrebarea: Cum putem transforma ceea ce urmăresc elevii online într-o resursă pentru învățare? adresată de cercetătoarea și formatoarea Mediawise Flavia Țăran. Profesorii au înțeles de ce este important să invite cultura digitală a elevilor în sala de clasă și de ce este esențial să discute cu ei nu doar despre conținut, ci și despre sursa acestuia. Formele de exprimare online ale elevilor nu ar trebui respinse imediat, ci folosite drept puncte de plecare pentru dialog și înțelegere a felului în care percep un subiect prin media. 

Prin exerciții de grup, participanții au experimentat cum pot adapta materiale educaționale la nevoile și interesele elevilor lor. Prin colaborare și deschidere către perspectiva celuilalt, profesorii participanți au împărtășit exemple și experiențe din sala de clasă pe tot parcursul cursului. De altfel, programul Mediawise Teacher este structurat în așa fel încât pregătirea pedagogică și experiența cursanților la clasă să conteze la fiecare pas. Formatorii Mediawise integrează experiența pedagogică a profesorilor într-un mod de lucru colaborativ bidirecțional. Astfel, cursanții devin ei înșiși contributori ai comunității de practică Mediawise prin materialele de predare pe care le creează și apoi le împărtășesc.

Predarea educației media pentru competențe care să-i ajute pe elevi cu adevărat în interacțiunile lor cu diverse media, mai ales cele digitale, nu înseamnă predarea unei metode simpliste care i-ar ajuta pe elevi să facă distincția între fals vs. adevărat, bun vs. rău, metodă promovată ca rețetă general valabilă pentru orice situații de dezinformare.

Felul cum consumăm și utilizăm conținuturi media (care uneori pot fi false) este mult mai complex. Interpretarea și analiza autenticității informațiilor depind de foarte mulți factori aflați în procesul de construcție și receptare a mesajelor media; cum ar fi credințele noastre puternice și influența lor asupra deciziilor și acțiunilor noastre. 

Așadar, predarea educației media pentru rezultate relevante depinde mai degrabă de capacitatea profesorilor de introspecție, de înțelegere a tuturor acestor implicații și, bineînțeles, de felul cum punem întrebările potrivite. Asta s-a întâmplat și în sesiunile susținute de către Nicoleta F. și Robert Ștefanof, Head of NewsDesk la Euronews România și co-fondator și formator Mediawise. Un demers critic pornește întotdeauna de la curiozitate și de la capacitatea de a afla care sunt sursele, autorii și contextul în care apare un conținut media. Cursanții au exersat metode de analiză și evaluare critică a materialelor de informare și au descoperit complexitatea formelor dezinformării. 

Mediawise Teacher facilitează înțelegerea realității digitale a elevilor

Cele două zile de curs au arătat cât de important este ca școala să răspundă la realitatea lumii digitale în care cresc copiii. Profesorii au plecat acasă cu idei, metode și cu încrederea că educația media poate deveni parte firească a lecțiilor lor, indiferent de materia pe care o predau. Formatorii Mediawise vor fi alături de ei în parcursul lor de introducere a primelor lecții de educație media la clasă. 

Programul Mediawise Teacher se află la a doua ediție. Prin intermediul lui oferim un sprijin real, aplicat și relevant pentru cadrele didactice care au spus DA integrării educației media în activitatea de la clasă. Cei 31 de profesori beneficiari ai programului au fost selectați în urma unui apel de înscriere în program. Cadrele didactice vor face parte dintr-un proces amplu de formare și mentorat, care a început în septembrie și se va încheia în februarie 2026.

Urmează încă un curs fața în față (2 zile) după ce cursanții vor fi parcurs modulele online asincron în ritm propriu. Etapa de creație didactică a început încă din primele zile de curs, iar profesorii o vor continua împreună cu predarea la clasă a proiectelor didactice propuse și dezvoltate sub îndrumarea formatorilor Mediawise. 

Prin programul Mediawise Teacher, ajutăm profesorii să predea educație media la clasă dincolo de transferul de cunoștințe despre media. Mediawise Teacher răspunde unor nevoi clare, identificate în rândul profesorilor: lipsa de resurse aplicate, dificultățile în traducerea educației media în activități didactice relevante, nevoia de sprijin pedagogic real. 

Cursul Mediawise Teacher face parte din parteneriatul strategic cu Fundația Orange prin programul Digitaliada în care Mediawise Society aduce în atenția profesorilor resurse educaționale gratuite și webinarii lunare. 

Mediawise Teacher, ediția a II-a, sprijină profesorii să integreze educația media și cultura digitală la clasă prin formare și mentorat.