parallax background

Teachers 4.0 Digital și Mediawise consolidează democrația

februarie 3, 2025

Într-o lume tot mai digitalizată, copiii interacționează zilnic cu o varietate de platforme și conținuturi media, dezvoltând practici și o cultură digitală proprie. Profesorii au responsabilitatea de a proteja drepturile elevilor și de a le oferi un mediu educațional sigur, adaptat realităților tehnologice actuale. Pentru a realiza acest lucru, este esențial ca profesorii să înțeleagă modul în care copiii consumă, creează și distribuie conținut digital. Prin formare în educație media și cultură digitală, profesorii pot deveni ghizi competenți, capabili să sprijine elevii în navigarea responsabilă și critică a mediului online.

Changing Democracies și Teachers 4.0 Digital

Proiectul „Changing Democracies” (2023-2025, finanțat de programul CERV al UE) își propune să promoveze o înțelegere mai profundă a crizei democratice prin examinarea istoriei Europei alături de comunism, dictatură, rezistența și tranzițiile democratice. Prin intervievarea martorilor și oferirea de resurse educaționale, acest proiect încurajează reflecția asupra stării actuale a democrației și explorează modul în care poate fi cultivată cetățenia activă.

Mai multe lecții valoroase din „Changing Democracies” sunt direct aplicabile la Teachers 4.0 Digital. Una dintre aceste lecții este utilizarea contextului istoric pentru a promova gândirea critică. Prin înțelegerea tranzițiilor de la autoritarism la democrație, educatorii îi pot ajuta pe elevi să recunoască cât de fragilă poate fi democrația. Această înțelegere poate fi încorporată în curriculum-ul Teachers 4.0 Digital pentru a evidenția amenințările actuale la adresa democrației, stabilind paralele între provocările din trecut și cele actuale.

Într-o epocă a polarizării în creștere și a tendințelor autoritare, acest tip de alfabetizare istorică este vital. Prin înțelegerea rădăcinilor declinului democratic, elevii își pot dezvolta abilități de gândire critică, esențiale pentru identificarea propagandei extremiste în era digitală.

Mind Over Media și Teachers 4.0 Digital

Mind Over Media (2016-2020, finanțat de DG Connect din cadrul CE) a abordat influența omniprezentă a propagandei moderne și a subliniat necesitatea unei educații care să ajute indivizii să o recunoască și să reacționeze la ea. În prezent, propaganda este mai subtilă și mai omniprezentă, ceea ce face crucial pentru elevi să își dezvolte abilități de gândire critică.

Intersecțiile cheie dintre Mind Over Media și Teachers 4.0 Digital includ accentul pus pe gândirea critică și educația media. Metodele de predare și materialele educaționale Mind Over Media implică elevii în discuții despre propagandă, oferind o bază ideală pentru Teachers 4.0 Digital, care își propune să promoveze educația digitală, să recunoască și să ia măsuri împotriva dezinformării în mediul actual saturat de media. Abordările și instrumentele dezvoltate în Mind Over Media pot fi integrate perfect în programa de învățământ Teachers 4.0 Digital, echipând atât elevii, cât și profesorii cu competențele necesare pentru a rezista manipulării și dezinformării.

În plus, ambele proiecte recunosc rolul esențial pe care îl joacă educatorii în modelarea înțelegerii elevilor cu privire la mass-media, utilizarea mass-media și democrație. Prin punerea la dispoziția profesorilor a cunoștințelor și a instrumentelor pedagogice, Mind Over Media a pus bazele proiectului Teachers 4.0 Digital, care urmărește să îi pregătească în continuare pe profesori pentru a ghida elevii prin complexitatea cetățeniei digitale și a consumului de media.

MEDIAWISE4ALL și Teachers 4.0 Digital

Începând cu anul 2023, MEDIAWISE4ALL este programul central de leadership al Mediawise Society care vizează dezvoltarea unei comunități de educatori media (profesori, formatori și chiar bibliotecari sau orice alți profesioniști din domeniul educației) pentru a integra educația media în contexte de predare formale și non-formale din România. Până în prezent, pentru a atinge acest scop ambițios într-un context în care foarte puțini educatori media au experiență de formare în România, programul se concentrează pe două componente principale: Comunitatea Mediawise (formare de formatori) și Componenta de dezvoltare profesională a profesorilor Mediawise. 

Comunitatea Mediawise se adresează profesioniștilor precum bibliotecarii, lucrătorii ONG-urilor și educatorii, oferind contexte de formare pentru a învăța cum să predea educația media. În timp ce Mediawise Teachers se concentrează în mod special pe dezvoltarea profesională a profesorilor din învățământul primar, secundar și liceal, ajutându-i să integreze educația media în programa școlară. Prin co-crearea scenariilor de învățare, acest program încurajează educatorii să promoveze implicarea critică în media în clasele lor, cu sprijinul unei scheme integrate de mentorat pe parcursul întregului an școlar.

Fundația pusă de MEDIAWISE4ALL se aliniază direct cu Teachers 4.0 Digital, care împărtășește misiunea de a oferi educatorilor competențele și cunoștințele necesare pentru a promova gândirea critică, educația media și reziliența digitală în rândul elevilor. Proiectul Teachers 4.0 Digital se bazează pe moștenirea MEDIAWISE4ALL, oferind un accent specializat pe recunoașterea dezinformării în mediile digitale.

Rolul Mediawise Society în Teachers 4.0 Digital

Proiectul Teachers 4.0 Digital se integrează perfect în eforturile de zece ani ale Mediawise Society de a promova educația media și de a consolida valorile democratice. Prin inițiative precum Changing Democracies, Mind Over Media și MEDIAWISE4ALL, Mediawise a creat o comunitate de educatori pregătiți să abordeze dezinformarea și manipularea mediatică.

Împreună, aceste proiecte demonstrează rolul critic pe care educația media îl joacă în susținerea unei democrații sănătoase, arătând cum proiectul Teachers 4.0 Digital îmbunătățește și continuă misiunea Mediawise Society de a crea o comunitate puternică de educatori media în România. 

Referințe: 

Eurostat (2024). Digital skills in 2023: impact of education and age (22 February). https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240222-1#:~:text=In%202023%2C%2055%25%20of%20people,Netherlands%20to%2028%25%20in%20Romania.

Lessenski, M. (2023). „Bye, bye, birdie”: Meeting the Challenges of Disinformation. The Media Literacy Index 2023. Policy Brief. Sofia, Open Society Institute – Sofia (June) Retrieved from https://osis.bg/wp-content/uploads/2023/06/MLI-report-in-English-22.06.pdf

Autor: Anca Velicu