Majoritatea adulților din generația mea sau din cele anterioare nu prea cunosc conceptele de educație media și competențe media. Și, cel mai probabil, puțini dintre adolescenții și copiii de azi știu despre ce este vorba. Școala încă nu le-a integrat cum se cade în curriculum și, ca urmare, nici în practică. În familie, dialogul pe acest subiect lipsește de multe ori.
Deși nu fac educație media, copiii și adolescenții de azi – spre deosebire de noi, adulții – nu se obișnuiesc cu noile media, ci cresc o dată cu ele. Spre deosebire de anii copilăriei mele, accesul copiilor la reviste, cărți, televizor și la regele comunicării în masă – Internet-ul este deschis 24 ore din 24. Asta, dacă accesul nu este împiedicat din rațiuni sociale și economice (sărăcie, marginalizare socială, lipsa educației etc.).
Am putea să-i numim “nativi digitali”, cum i-au tot numit o serie de teoreticieni și cercetători – pornind de la Mark Prensky în articolul său “Digital Natives, Digital Immigrants” din 2001, în care atrăgea atenția la declinul din educația americană generat de eșecul profesorilor de a înțelege nevoile moderne ale elevilor lor.
Dar ar fi o alegere arbitrară. Personal, evit să folosesc cei doi termeni ca să definesc o generație, un grup. Au fost utilizați mult prea mult cu scop de marketing și lasă impresia că doar folosirea gadget-urilor de la o vârstă timpurie transformă copiii în niște super-utilizatori media, cu competențe complete.
Citește articolul integral pe platforma de educație Totul despre Mame.
de Nicoleta Fotiade
Image courtesy of digitalart at FreeDigitalPhotos.net