Elevii și profesorii din România vor avea la dispoziție în curând o platformă educațională online unde vor putea să învețe despre propagandă: Mind over Media România.
Propaganda e pretutindeni. Tu știi să o recunoști?
Cu toții suntem expuși la forme diverse și complexe de propagandă – atât benefice, cât și nocive – în fiecare zi, în spațiul public și în comunitățile în care trăim.
În mediul online, atunci când utilizăm telefoanele inteligente, tabletele sau laptopurile ar fi bine să luăm decizii informate și echilibrate înainte să distribuim mesaje cu potențial propagandistic. Dar înainte de toate, trebuie să fim capabili să recunoaștem propaganda.
De ce discutăm despre propagandă în contextul educațional?
În acest context, competențele media și gândirea critică ar trebui să fie repere importante în procesul educațional. De aceea Mediawise Society va pune la dispoziția profesorilor o platformă online de învățare despre propaganda contemporană adaptată contextului românesc – cu exemple din divertisment, publicitate, știri și social media.
Mind Over Media România face parte dintr-un proiect european amplu ce se desfășoară în perioada ianuarie-decembrie 2018 în Belgia, Polonia, Franța, Finlanda, România și Croația.
Proiectul își propune să dezvolte o rețea europeană de profesori și experți în domeniul educației media și să construiască o platformă digitală multilingvă cu conținut generat de utilizatori (de tip crowdsourcing). Cu ajutorul acestui site, utilizatorii învață să recunoască și să evalueze exemple de propaganda, să interpreteze mesaje și să aprecieze impactul acestora. Ei pot să navigheze și să selecteze exemplele deja existente pe platformă sau să publice propriile lor exemple. În sprijinul acestor activități interactive, proiectul include și resurse educaționale, seminarii și webinarii pentru profesori, bibliotecari și experți media.
Proiectul este finanțat de Comisia Europeană prin programul DG Connect și este coordonat de Evens Foundation.
Platforma va fi disponibilă în curând pe www.mindovermedia.ro.
Detalii despre proiecte de educație media găsiți la www.mediawise.ro.
„Propaganda este o formă de persuasiune care încearcă să influențeze emoțiile, atitudinea, opiniile și acțiunile unui grup țintă în scop ideologic, politic sau comercial prin transmiterea controlată de mesaje partizane (bazate sau nu pe informații factuale) via mass-media și alte mijloace media directe.”
– Richard Alan Nelson