parallax background

eMerge: Tu știi care e cultura media a elevilor tăi?

februarie 9, 2022
  • Cum folosesc elevii tăi rețelele de socializare online și canalele media? 
  • Cum interacționează online, cum comunică și cum se informează folosind internetul? 
  • Și ce legătură poate fi între acest tip de interacțiune și școală?

Dacă te preocupă toate aceste întrebări și vrei să introduci activități de educație media la clasă, îți propunem Ghidul metodologic de educație și cultură media eMerge pe care îl poți descoperi aici:

Folosind Ghidul eMerge, vei putea introduce activități interactive de educație media la clasă cu ajutorul cărora vei afla ce fac elevii tăi online și cum se descurcă în diverse situații de socializare și informare. În același timp, le vei oferi ocazia să-și dezvolte noi competențe media și digitale, să reflecteze la propriul consum mediatic, să învețe să ia decizii informate și să înțeleagă mai bine universul media în care își petrec mare parte din timp.

Ghidul conține șase activități de educație media care introduc elevii în noțiuni de cultură media și cultură pop, reprezentare media și stereotip, gen și prejudecată. Elevii vor avea ocazia să analizeze cum și de ce își petrec mare parte din timpul lor online, cum își folosesc telefonul mobil, să  înțeleagă tipurile de conținut media pe care le accesează, să dezvolte abilități de analiză critică a conținuturilor pe care le întâlnesc în filme, jocuri online, media sociale și diverse alte produse și practici ale culturii pop.

Activitățile propuse încurajează dezbaterea și critica constructivă chiar și despre subiecte media controversate, argumentarea opiniilor, colaborarea între elevi, empatia și capacitatea de a asculta – abilități importante pe care toți utilizatorii online responsabili ar trebui să le aibă.

Fiecare activitate are o structură asemănătoare: o fișă tehnică care conține informații despre publicul țintă, timp estimativ, obiective de învățare, metode pedagogice și prezentarea activităților la clasă (discuții, prezentare, analiză).

Poți selecta una, două sau mai multe activități în funcție de obiectivele și interesele educaționale specifice. E posibil ca o activitate să nu fie suficientă pentru a cunoaște pe deplin comportamentele și obiceiurile online ale elevilor. Îți recomandăm să folosești cel puțin două activități.

Poți folosi activitățile din ghidul metodologic ca introducere pentru alte ore mai aprofundate pe diverse teme: reprezentare și stereotipuri de gen, dezinformare, rolul mass-media sau al rețelelor sociale într-o societate democratică, conceptul de cultură la disciplinele socio-umane.

La finalul ghidului există și câteva aplicații interactive care se pot folosi pentru adaptarea activităților într-un mediu de predare online.

Hai să descoperim împreună cultura media a elevilor!

Ghidul a fost proiectat și testat anul trecut împreună cu profesori din România, Italia, Belgia și Grecia. Peste o mie de elevi au participat la testarea lui la clasă. O parte din testimonialele profesorilor care au testat ghidul sunt evidențiate la începutul fiecărei activități. 

Mulțumim mult profesorilor implicați în proiectarea ghidului în România:

  • Adeline Chiriac, Topoloveni
  • Liliana Cristache, Galați
  • Călin Diaconescu, Lugoj
  • Adelina Els,Turnu-Măgurele
  • Ana Maria Ghioc, București
  • Diana-Elena Gomboș, București
  • Ana Maria Huluban, Cluj Napoca
  • Adriana Mihai, București
  • Luminița Paraipan, București
  • Nicoleta Stoica, Arad

Această acțiune face parte din proiectul european eMerge ce se desfășoară în perioada 2020-2023 în Belgia, Italia, Grecia și România. Proiectul implică profesori de gimnaziu și liceu în activități de educație media și de cercetare prin acțiune. Elevii vor reflecta asupra practicilor lor media și asupra reprezentării de gen în media și cultura pop.

Echipa eMerge: Media Animation, coord. (Belgia), Athens Lifelong Learning Institute (Grecia), UNIPA – Universitatea din Palermo (Italia), Mediawise Society (România).


Află cum ne poți susține să creăm și alte resurse Mediawise