parallax background

Din România către sălile de clasă europene: Învățând din viețile digitale ale elevilor

mai 5, 2025

La Mediawise Society, unul dintre angajamentele noastre-cheie în cadrul proiectului Teachers 4.0 Digital a fost dezvoltarea Modulului 6: Explorarea practicilor media digitale ale copiilor și elevilor. Am creat acest modul de la zero, bazându-ne pe cercetări relevante și cadre teoretice solide pentru a oferi profesorilor o resursă cuprinzătoare și captivantă. Contribuția noastră a inclus redactarea conținutului teoretic, structurarea materialului într-o experiență de e-learning clară și accesibilă, integrarea de resurse interactive, precum link-uri, videoclipuri și quiz-uri, și adaptarea completă a conținutului la platforma digitală a proiectului.

Acest proces, parte design instrucțional, parte storytelling digital, ne-a reamintit un lucru esențial: în educație media și alfabetizare digitală, modul în care transmitem cunoașterea este la fel de important ca informația în sine.

De la teorie densă la învățare pe bucăți digerabile

Modulul 6 include numeroase perspective teoretice: de la învățarea constructivistă și pedagogia critică la ecologia media și modelul EU Kids Online. Am integrat și perspective din politici educaționale și cercetare (Convenția ONU privind Drepturile Copilului – UNCRC, Comentariul General nr. 25), prezentând practicile media ca o cheie pentru înțelegerea drepturilor, riscurilor și oportunităților cu care se confruntă copiii în mediile digitale.

Pentru formarea cadrelor didactice, provocarea noastră a fost să păstrăm profunzimea academică, dar să transformăm conținutul într-o formă accesibilă profesorilor ocupați, mulți dintre ei aflându-se pentru prima dată în contact cu aceste concepte. Asta a însemnat:

  • Segmentarea textului în unități mici, clare, care respectă logica învățării online. În loc să copleșim utilizatorii cu teorie, am împărțit conceptele-cheie (constructivism, învățare autentică/situată, pedagogie critică) în secțiuni scurte, fiecare cu titlu clar, explicații concise și legături directe cu predarea axată pe viața digitală a elevilor.
  • Adăugarea de videoclipuri, linkuri și exemple concrete, care aduc la viață ideile abstracte și oferă profesorilor oportunitatea de a aprofunda rapid, fără să fie copleșiți.
  • Crearea unui quiz final care încurajează reflecția, nu doar reținerea informației. Întrebările din quiz provoacă presupunerile comune despre comportamentele media ale tinerilor și stimulează gândirea critică.
  • Asigurarea relevanței și aplicabilității pentru profesori din întreaga Europă. Am legat ideile teoretice de sugestii practice, precum integrarea obiceiurilor media ale elevilor în discuțiile despre dezinformare sau explorarea drepturilor copiilor prin UNCRC și Comentariul General nr. 25.

Acesta nu a fost doar un exercițiu de editare, ci și unul de empatie: Cum putem sprijini profesorii să înțeleagă culturile media ale elevilor fără să-i copleșim?

De ce contează practicile media și digitale ale elevilor

Unul dintre cele mai importante mesaje din Modulul 6 este necesitatea de a porni de la obiceiurile media reale ale elevilor atunci când predăm educație media, gândire critică sau cum să combatem dezinformarea.

Această abordare, ancorată în pedagogii constructiviste și cultural-responsive, ne amintește că elevii nu sunt „foi albe”. Sunt deja adânc integrați în peisajul digital, interpretează, remixează și distribuie informații zilnic. O educație media de calitate nu ignoră acest fapt, ci pornește de la el.

Pornind de la experiențele digitale reale ale elevilor, profesorii pot crea lecții mai captivante, pot stimula o învățare profundă și pot susține totodată drepturile copiilor în spațiul digital (libertatea de exprimare, participare, identitate, viață privată). Este o abordare cu atât mai relevantă în contextul actual, marcat de poluare informațională, în care elevii se confruntă nu doar cu dezinformare, ci și cu forme subtile de manipulare care le influențează percepțiile și identitățile.

Ce am învățat din acest proces?

Contribuția noastră ne-a oferit câteva lecții importante, pe care le considerăm utile de împărtășit:

  • Crearea de conținut pentru profesori înseamnă respect pentru timpul și expertiza lor. Fiecare paragraf inutil sau concept vag poate deveni un obstacol. Simplitatea nu înseamnă simplificare, ci respect.
  • Modulele de acest tip nu sunt doar materiale de formare. Ele sunt parte dintr-o schimbare de paradigmă, menită să ofere profesorilor mai multă încredere și sprijin în navigarea peisajului media complex în care trăiesc elevii.
  • Chiar și atunci când dezvolți un modul de la zero, alegerile pedagogice (legate de structură, limbaj, ton și designul activităților) sunt relevante. Fiecare decizie influențează modul în care profesorii înțeleg, se implică și aplică ceea ce învață.

Privind spre viitor

Pe măsură ce platforma de e-learning Teachers 4.0 Digital se apropie de lansare, ne bucurăm să contribuim nu doar la dezvoltarea Modulului 6, ci și la adaptarea și traducerea mai multor module ale cursului.

În perioada următoare, vom coordona formarea continuă a 200 de profesori, un pas important pentru a sprijini integrarea educației media și a alfabetizării digitale în școlile din România.

Această activitate nu ar fi fost posibilă fără sprijinul și colaborarea partenerilor noștri naționali, Universitatea de Vest din Timișoara și Ministerul Educației și Cercetării, care joacă un rol-cheie în consolidarea educației media în România.

Sperăm ca acest curs să le fie util profesorilor în activitatea lor zilnică și să-i încurajeze să rămână curioși față de universul digital al elevilor, nu ca o distragere, ci ca o oportunitate pentru conexiune, dialog și învățare reciprocă.

Autor: Flavia Țăran

Mediawise Society dezvoltă proiecte și campanii de educație media sau programe de formare a cadrelor didactice care vor să ducă educația media la clasă