Lumea oglindită în platformele digitale abundă de imagini și mesaje care modelează felul în care ne percepem propriul corp.
În acest episod, Nicoleta Fotiade (specialist în comunicare și educație media) și Anca Velicu (cercetătoare la Institutul de Sociologie și trainer), discută despre cum putem face față presiunii pe care realitatea, trecută zi de zi prin filtrele rețelelor sociale, o pune pe fiecare dintre noi.
Ce aduce social media, cu democratizarea utilizării ei, cred că este o platformă de autoprezentare care face foarte ușor să ne comparăm cu ceilalți. În al doilea rând, ce aduce social media, este ușurința editării și atunci această autoprezentare trece prin foarte multe filtre și se depărtează, uneori, radical de realitate.
***
Percepția asupra propriului corp depinde foarte mult de felul în care interacționezi cu social media. Și ar fi două tipuri, cu cât copiii și tinerii participă mai mult pe social media, postează, comentează, sunt activi, au șanse mai mari să primească feedback pozitiv despre propria lor persoană și atunci stima lor de sine crește. Pe de altă parte, copiii și tinerii care preferă să urmărească alți utilizatori de social media, sunt mai pasivi și nu participă neapărat cu postări și comentarii, ca atare nu primesc feedback pozitiv de la alții și stima lor de sine este mai redusă.
***
Sunt câteva strategii care ar putea să ne ajute să înțelegem acest tip de influență asupra propriei noastre imagini, chiar asupra identității și a propriului corp. Una dintre ele ține chiar de emoții, de sentimente, de cine suntem, ce gândim. Este o formă de autoreflecție, în care noi, utilizatorii, încercăm să înțelegem relația personală cu social media. Și ne punem întrebări de tipul: De ce vreau să postez acest selfie astăzi? Ce spune acest selfie despre mine? Ce feedback aștept? În alt context l-aș mai fi publicat? În felul acesta putem să înțelegem, de exemplu, ce valori promovăm noi despre noi.
***
Am senzația că tinerii vorbesc mai degrabă între ei și mai puțin cu adulții, fie că sunt părinți sau profesori, despre aceste lucruri, și pe bună dreptate, căci mai degrabă sunt judecați decât ajutați să înțeleagă lucruri care țin de stima de sine și de body image.
***
Dacă tu ai o imagine despre tine mai complexă decât redusă la propriul corp, dacă tu știi că ești bun la matematică, sau ești un frate bun, sau cânți la chitară bine, sau faci ceva bine, deci identitatea ta este mai extinsă decât cea strict fizică, atunci acest impact a consumului de media sociale asupra imaginii de sine este mult estompat. Deci ar trebui ca pledoaria noastră să fie pentru o dezvoltare cât mai completă și complexă a tinerilor și a adulților, de altfel, pentru a rezista acestei presiuni asupra imaginii de sine, la care contribuie și interacțiunea cu social media.
Echipa de producție
Robert Ștefanof – producție podcast
Andreea Pietroșel – montaj
Adina Ionescu și Bogdan Gherasim – promovare
Bogdan Cazacioc – grafică
Nicoleta Fotiade – coordonator proiect
Un produs Mediawise Society
Mediawise este o organizație non-guvernamentală, care produce resurse educaționale deschise pentru oricine dorește să folosească educația media în procesul de predare. Pregătim profesori și bibliotecari pentru a preda educație media. Mediawise este membră a International Association for Media Education.
Cu sprijinul