Studiu IRES: Percepții și obiceiuri de utilizare a rețelei Facebook în România

Din seria Articole de specialitate: Dincolo de tehnologie
October 5, 2015
SONDAJ: Verifici informațiile înainte să dai Share?
November 12, 2015

Studiu IRES: Percepții și obiceiuri de utilizare a rețelei Facebook în România

Majoritatea utilizatorilor Facebook sunt observatori și mai puțin utilizatori activi ai rețelei. Preferă să urmărească postările prietenilor, să dea feedback cu cel mult un like sau share și să se informeze decât să comenteze, să publice mesaje sau să creeze evenimente și pagini.

Cum era de așteptat, motivele de accesare diferă. Cei mai mulți intră din curiozitate (să vadă ce se întâmplă-n lume – 75%), dar și din plictiseală (71%) sau să împărtășească ceva cu ceilalți (68%), să vadă ce fac ceilalți (64%).

Interesant e că mulți respondenți au spus că nu intră pe Facebook când se simt singuri (64%), stresați (74%) sau triști (79%).

Răspunsurile contrazic ceea ce am tot auzit spunându-se în spațiul public despre utilizatorii rețelelor sociale online. De obicei, se dă vina pe Internet pentru alienarea cuiva sau a unor grupuri. Adolescenții sunt ținta, de cele mai multe ori.

Sunt făcute și câteva profiluri ale utilizatorilor în funcție de sex, vârstă, studii, zone geografice și de motivele acestora de accesare.

Cei mai mulți utilizatori de Facebook nu utilizează rețeaua dacă sunt ocupați cu altceva. Participanții la studiu au răspuns și la întrebări despre dezavantajele utilizării Facebook. Aproape 60% au o părere bună despre Facebook și 62% dintre respondenții – utilizatori au spus că totuși preferă să se întâlnească cu prietenii decât să intre pe Facebook.

Găsești mai multe date din studiul realizat de IRES în septembrie 2015, în mediul urban și publicat de revista Sinteza AICI.
(cu INFOGRAFIC)

Nicoleta Fotiade
Nicoleta Fotiade
Nicoleta Fotiade is the President and co-founder of Mediawise Society. She is a media literacy educator, researcher and advocate in the media and communication field for more than 15 years. She has a keen interest in empowering educators and students to have a deep critical understanding of how media work and their impact on everyday life. Nicoleta also teaches media education to final year BA students at the Faculty of Psychology and Education Sciences at the University of Bucharest. She is an active member and contributor to international and regional associations (co-founder of IAME – International Association for Media Education). She is the author and co-author of two media literacy textbooks, more than 20 media research studies and several other education materials for teachers and students. Nicoleta holds a Master's degree in Communication from the University of Westminster in London, UK and she earned her Bachelor's degree in Journalism at the Superior School of Journalism in Bucharest.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *