PLAN de LECȚIE: Definirea propagandei

Înscrie-te la Master Class 2019: Media Education, politics and society
July 9, 2019
PLAN de LECȚIE: Analiza propagandei – recunoașterea tehnicilor
September 23, 2019

PLAN de LECȚIE: Definirea propagandei

Ești profesor, bibliotecar sau formator și crezi că este important să ai o discuție despre propagandă cu elevii tăi? Mind Over Media România ți-a pregătit 7 lecții despre propaganda contemporană create de echipa Mediawise Society și alți profesioniști internaționali în educație media.
În Lecția 1, elevii vor afla că există mai multe definiții pentru propagandă care reflectă perioadele și spațiile diferite în care propaganda a fost produsă. La final, ei vor putea să identifice elementele comune ale unui mesaj propagandistic și să creeze o definiție personalizată a conceptului.

Cine a creat lecția?

Renee Hobbs, Media Education Lab, partener în cadrul proiectului Mind Over Media. Lecția a fost tradusă și adaptată de Mediawise Society.

Necesități spațiu de lucru

Videoproiector, ecran proiecție, laptop/sală de calculatoare, scaune în semi-cerc cu posibilitatea de a fi mutate în alte zone ale încăperii pentru lucrul în grup.

Materiale necesare

Fișa de lucru 1. Accesați videoclipuri, prezentări Power Point și suporturi de curs pentru aceste lecții la www.mindovermedia.eu/ro.

Public țintă

tineri de la 11 ani în sus. Cine poate folosi materialul: profesori, bibliotecari și formatori.

Cuvinte-cheie

educația media; educație digitală; propagandă; dezinformare; cultura consumului; publicitate și marketing; relații publice; mesaje instituții publice.

Obiective de învățare: participanții vor...

  • învăța că propaganda este definită în moduri diferite, în funcție de cultura, perioada și contextul în care este produsă
  • înțelege că propaganda activează emoții puternice, simplifică idei și informații, răspunde la nevoile și valorile publicului și atacă oponenții
  • dezvolta un simț al responsabilității sociale în ceea ce privește diseminarea propagandei
  • avea mai mult curaj să își exprime opiniile și să participe la discuții despre subiecte controversate, pe marginea cărora oamenii pot fi în dezacord
  • reflecta asupra potențialului propagandei de a avea un impact fie pozitiv, fie negativ asupra indivizilor și societății

Activități

1Citește definițiile propagandei
Tipărește, arată pe ecran sau citește cu voce tare definițiile propagandei pe care le poți găsi pe site-ul Mind Over Media, la secțiunea ”Informează-te” (https://propaganda.mediaeducationlab.com/ro/learn) sau folosește Fișa de Lucru 1 (pe care o poți downloada mai jos).
2Lucru în echipă
Participanții lucrează în perechi. Evaluează definițiile și discută: ce elemente din definiție îți plac mai mult? Apoi împărtășesc ideile lor cu restul grupului.
3Observă și discută
Observă cum definițiile provin din perioade și culturi diferite. Discută: De ce se schimbă definițiile propagandei în funcție de perioadă?
4Analizați următoarea definiție a propagandei
a) Propaganda apare într-o varietate de forme; b) Propaganda este strategică și intenționată; c) Propaganda încearcă să influențeze atitudini, opinii și comportamente; d) Propaganda poate fi benefică sau nocivă; e) Propaganda poate folosi adevăruri, jumătăți de adevăr sau minciuni; f) Pentru a fi eficientă, propaganda folosește valorile, fricile, speranțele și visurile noastre cele mai puternice.
5Ce înseamnă propaganda pentru tine?
Creează o definiție personalizată a propagandei folosindu-te de elemente din definițiile disponibile pentru a-ți exprima propria înțelegere a conceptului și a relevanței lui în secolul 21.
6De reținut
Propaganda are varii definiții, însă a fost întotdeauna o parte importantă a societății și continuă să aibă relevanță și astăzi, în societatea contemporană.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *