R. MOLDOVA: Biblioteci deschise pentru comunitate

ANALIZĂ de TEXT: Trafic cu Facebook și cocaină
February 25, 2016
ANALIZĂ de TEXT: Îngrijorare pentru mediu înconjurător sau marketing online ieftin?
March 13, 2016

R. MOLDOVA: Biblioteci deschise pentru comunitate

Cred tot mai mult că bibliotecarii pot fi niște pioni importanți pentru creșterea competențelor mediatice în comunitate. Iar cursul de educație mediatică, pe care l-am ținut la Chișinău cu 25 de bibliotecari moldoveni timp de șase zile, la jumătatea lunii februarie, mi-a confirmat această credință.

Biblioteca publică devine tot mai mult un centru comunitar, un spațiu deschis, în care bibliotecarii se transformă în facilitatori ai transferului de cunoștințe și abilități, în curatori ai culturii și identității locale. Se pare că în satele din R.Moldova oamenii merg la bibliotecă nu numai ca să împrumute cărți, dar și ca să citească presa, să ia parte la diverse ateliere sau activități, precum cea de conservare a trecutului localității. Chiar și la cursuri de yoga. În plus, accesul gratuit la calculatoarele conectate la Internet atrage tot mai mulți vizitatori în bibliotecă. Fie că sunt copii sau adulți, chiar pensionari.

Este valabil mai ales în zonele sărace în care mare parte dintre familii nu-și permit un calculator cu Internet acasă. În satele din R. Moldova, de pildă, comunicarea gratuită prin Skype cu copiii de peste hotare oferită de biblioteca publică este mană cerească pentru bunicii care au rămas acasă să aibă grijă de nepoți.

Bibliotecarii, noii facilitatori, trebuie să țină pasul cu toate aceste schimbări. Să fie în stare să ușureze accesul utilizatorilor la informații, fie că e vorba despre socializare, distracție sau informare. Să reușească să ofere membrilor comunității competențe de consum mediatic, în cele din urmă.

Copiii vin la bibliotecă să se joace pe calculator. O ocazie bună să le descoperi abilitățile, pe care să le folosești mai târziu în ateliere de educație mediatică. Iată un exemplu: Contrar credinței generale, copiii socializează mult în fața unui joc pe calculator. De obicei, îmi spune o doamnă bibliotecară, 4-5 prieteni stau ciorchine în jurul utilizatorului principal. O bună ocazie pentru copii să se învețe unii pe alții despre cum iau decizii într-un joc, despre cum evită capcane etc.

Cu ajutorul facilitatorului-bibliotecar discuția poate avansa ușor către siguranța online și setările de confidențialitate pe social media, de pildă. Sau către un exercitiu despre cum iei decizii de viață pe baza unor informații pe care le-ai căutat online și pe care le-ai verificat. Sigur, depinde și de disponibilitatea și competențele mediatice ale bibliotecarilor.

La cursul “Educație mediatică pentru bibliotecari” din februarie, bibliotecarii au exersat tehnici de consum critic al materialelor informative din mass media. Au învățat cum să utilizeze responsabil media sociale și cum să comunice mai bine în mediul online cu membrii comunității. Cursul a avut și o latură importantă de formare de formatori, în măsura în care participanții au adaptat exerciții de educație mediatică pentru diverse grupuri țintă din comunitate, care frecventează biblioteca (în special, copii de gimnaziu).

Bibliotecarii au reflectat la condiția lor de consumatori și comunicatori media. Au exersat analiza credibilității informațiilor și tehnicile de interviu. S-au familiarizat cu elementele care contribuie la construcția imaginii, cu tehnici de propagandă și dezinformare. Au exersat redactarea știrii, au învățat setările de confidențialitate pe social media și au adaptat exerciții de educație mediatică pentru membrii comunității. Feedback-ul lor final a fost foarte bun. Aici și aici poți citi impresiile a doi dintre bibliotecarii moldoveni despre experiența la curs.

Mulțumesc mult pentru colaborare și sprijin coordonatoarei proiectului în R. Moldova, Daniela Galai, și directoarei IREX Europe, Flora Graioni.

De asemenea, mulțumesc mult pentru găzduire doamnelor de la  Centrul Național de Excelență Profesională pentru Bibliotecari din Chişinău.

Cursul de “Educație mediatică pentru bibliotecari” a fost organizat în cadrul proiectului „Consolidarea Presei independente și a Educației Mediatice în Moldova”, derulat de IREX Europe în Republica Moldova în parteneriat cu  Programul Novateca.

 12783582_584248425067524_8421990957753596102_o 12771500_584247471734286_4029018208886081575_o12771920_584248581734175_953492536903802506_o  12764861_584247141734319_1522376641973062516_o 12764677_582770148548685_7111657478212082201_o 12764664_584247261734307_7831367937304005459_o 12764651_584247341734299_3582252993741580210_o 12747375_10153947983897486_2703221324177565541_o 12719396_800917543385542_8211545031157386668_o 12716354_582668971892136_610439942695240372_o 12716274_582668385225528_6140476491760574688_o   12715318_801059503371346_6802033442076759855_n 12711061_800917533385543_6856214600549550675_o 12711021_582668451892188_578104458993150678_o 12715677_801059793371317_7348214103414618508_n12710911_801059863371310_3026800846630369408_o 12710774_801060870037876_9203240044187772245_o11218494_584246641734369_7956556660380142222_o 12698471_584247265067640_6046820992586410908_o  10662197_800917480052215_5689877912710457751_o 10644306_801059833371313_3047396222635828965_o 921382_801059586704671_7053573203910159446_o 12783678_584246595067707_1205018237713911406_o775251_801060910037872_4582205323426197088_o

Nicoleta Fotiade
Nicoleta Fotiade
Nicoleta Fotiade is the President and co-founder of Mediawise Society. She is a media literacy educator, researcher and advocate in the media and communication field for more than 15 years. She has a keen interest in empowering educators and students to have a deep critical understanding of how media work and their impact on everyday life. Nicoleta also teaches media education to final year BA students at the Faculty of Psychology and Education Sciences at the University of Bucharest. She is an active member and contributor to international and regional associations (co-founder of IAME – International Association for Media Education). She is the author and co-author of two media literacy textbooks, more than 20 media research studies and several other education materials for teachers and students. Nicoleta holds a Master's degree in Communication from the University of Westminster in London, UK and she earned her Bachelor's degree in Journalism at the Superior School of Journalism in Bucharest.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *