Benzi desenate fără (super)eroi

Construcția imaginii: sugestie de lucru (clasele 1-4)
August 6, 2015
Când Minecraft este Mindcraft sau abilitățile copiilor online
August 13, 2015

Benzi desenate fără (super)eroi

Nu cunosc mare lucru despre comunitatea creatorilor de benzi desenate din România. Nu știu dacă există sau dacă este în formare. De altfel, în afară de vizita făcută acum câțiva ani la muzeul benzii desenate din Bruxelles (Centre Belge de la Bande Dessinee), nu m-am întâlnit foarte des cu benzile desenate. Nici nu sunt vreo împătimită a genului.

Tot ce știu acum am aflat vineri seară la lansarea numărului cinci al revistei de benzi desenate Great Snake Comics (al doilea număr în format tipărit); o revistă concepută de o echipă de artiști și scenariști de benzi desenate din România, cu colaborarea altora din diverse țări europene.

Echipa de la Great Snake încearcă să spargă tiparele folosite până acum și propune o traiectorie nouă: benzi desenate inspirate din viața noastră de zi cu zi, cu subiecte sociale relevante pentru majoritatea oamenilor: supravegherea în masă, o temă larg dezbătută recent, sau ura online (en. cyberhate) – una dintre temele incluse în ultimul număr al revistei.

În principiu, temele abordate și creațiile vizuale țintesc publicul cititor adult și cunoscător al limbii engleze. Din lucrări nu lipsește nuditatea, de pildă. Nu aș exclude posibilitatea ca tinerii adolescenți să găsească revista interesantă. Parteneriatul cu artiști internaționali și participarea la festivaluri internaționale pentru benzi desenate – importantă platformă de promovare a revistei – sunt principalele motive pentru care revista apare în limba engleză.

Întotdeauna, ținta noastră este să creăm povești’. (Andrei Cotruț, membru fondator Great Snake Comics)

Potențialul benzilor desenate pentru educație media este bine cunoscut mai ales în Marea Britanie și Franța. Genul e folosit pentru exercițiile de dezvoltare a abilităților de exprimare vizuală și prin text. În Marea Britanie, există deja în programa de Media Studies. Andrew Burn și James Durran au scris o carte despre experiența lor de educație media cu elevii de gimnaziu de la Parkside Community College din Cambridge. Benzile desenate au un capitol dedicat.

Dar mai bine citește ce a spus Michael Bird despre Great Snake Comics la evenimentul de lansare de vineri seară. Michael descrie clar, concis și, pe alocuri, cu umor viziunea din spatele inițiativei.

Poți găsi echipa de la Great Snake pe Facebook.

 de Michael Bird, membru Great Snake Comics

Scenaristul Alan Moore, care a creat cărţile V for Vendetta şi Watchmen a atacat recent lumea de benzi desenate şi versiunile ei cinematice. El spune: “După părerea mea, faptul că lumea benzilor desenate îmbrăţişează personaje pentru copii de la mijlocul secolului 20, indică o retragere din complexitatea existenţei moderne”.
(…)

Cum putem fi originali într-o piaţă aglomerată de super eroi ai secolului 20, cum ar fi Superman, X-men sau Cei Patru Fantastici sau de teme horror victoriene, aşa cum sunt vârcolacii, vampirii sau zombii?

La Great Snake noi încercăm în felul nostru umil să inovăm în următoarele moduri

  1. Ucide genurile. N-avem nici un stil de groază, sci-fi sau fantezie. Numărul de faţă nu are eroi, crime sau costume.
  2. Dezechilibrul de gen. Prea mulţi bărbaţi scriu, desenează sau citesc benzi desenate. Drept urmare, în revista noastra, 50 la sută dintre scenariști şi artiști sunt femei. Nu am încercat să facem politica de discriminare pozitivă. S-a întâmplat deoarece, dacă laşi lucrurile să se întâmple, se întâmplă!
  1. Voci noi. Prea multe benzi desenate în limba engleză sunt făcute din Statele Unite sau gravitează în jurul problematicilor americane. Această revistă este condusă din România de către români, dar cu scenarişti şi artişti internaţionali – din Norvegia, Anglia, Bulgaria şi Germania – pentru o audienţă internaţională.
  1. Experimentarea la modul corect. Noi abordăm subiecte noi într-un mod inovativ, dar captăm interesul cititorului. Prea multe benzi desenate sunt desenate frumos, dar povestea este vagă, fără sens sau prost-scrisă. Ne pasă de textele noastre. Vrem să experimentăm, dar produsul final trebuie să fie clar şi bine scris.
  1. Noi punem existenţa modernă în centrul muncii noastre. Are lumea nevoie de o nouă bandă desenată cu zombii? N-a zis Frankenstein tot ce se poate spune despre strigoi în 1818? N-a fost mitul vampirilor epuizat de Bram Stoker în 1897? Şi – hai să fim serioși – vârcolacii au fost mereu proşti. Şi ce este dramatic la super eroi? Au o singură poveste. Au puteri magice, dar în acelaşi timp sunt umani. Posibilităţile dezvoltării unui astfel de personaj au fost epuizate până la moarte de Isus în Noul Testament şi de Merlin în Moartea lui Arthur. Cu mai mult de 500 de ani în urmă!

Noi abordăm subiecte care sunt relevante pentru ziua de azi. Cu personaje actuale. În acest număr explorăm identitatea sexuală, infracţiuni motivate de ură pe Internet, controlul armelor şi moştenirea revoluţiei anti-comuniste. Dar nu scriem un editorial pentru The Guardian. Nu, n-avem un cod moral. Nu cerem scuze. Vrem să fim frumoşi, amuzanţi şi tragici.

Acesta este începutul. Nu este perfect. Am făcut greşeli. Am aprecia feedback-ul vostru. Dar fiţi siguri că suntem pregătiţi să construim pe aceste principii, să arătăm că putem să ne îmbunătăţim în continuare, să ne dezvoltăm şi să vă uimim.

Sursa fotografie: facebook.com/greatsnakecomics

Nicoleta Fotiade
Nicoleta Fotiade
Nicoleta Fotiade is President and Co-founder of Mediawise Society. She is a media literacy educator, researcher and advocate in the media and communication field for more than 15 years. She has a keen interest in empowering educators and students to have a deep critical understanding of how media work and their impact on everyday life. Nicoleta also teaches media education to final year BA students at the Faculty of Psychology and Education Sciences at the University of Bucharest. She is an active member and contributor to international and regional associations (co-founder of IAME – International Association for Media Education). She is the author and co-author of two media literacy textbooks, more than 20 media research studies and several other education materials for teachers and students. Nicoleta holds a Master's degree in Communication from the University of Westminster in London, UK and she earned her Bachelor's degree in Journalism at the Superior School of Journalism in Bucharest.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *