Încă un an mediawise. Raport de activitate 2015
Pentru părinți: discuție publică despre copii online
April 15, 2016
GALERIE FOTO: Atelierul ‘Copiii în fața televizorului‘
April 22, 2016

Încă un an mediawise. Raport de activitate 2015

ipad-1044716

Descarcă raportul în format PDF interactiv sau răsfoiește-l AICI!

Educația pentru competențe media este un domeniu nou de formare în România, care are nevoie de inițiative atât în mediul de învățare formal, cât și în cel nonformal. La MEDIAWISE încercăm să construim o comunitate de educatori media care să se implice în promovarea competențelor mediatice pentru consum critic și folosire responsabilă a instrumentelor și conținuturilor media în rândul consumatorilor/utilizatorilor.

Sprijnim creșterea competențelor media și digitale ale copiilor și tinerilor. Dezvoltăm resurse educaționale deschise pentru competențe mediatice. Folosim unelte media digitale și metode de învățare interactive în ateliere pentru copii, tineri și părinți. Avem în plan cursuri de formare pentru profesori, bibliotecari și formatori. Milităm pentru actualizarea programei școlare și a pregătirii profesorilor cu realitatea socială a copiilor în care media sunt tot mai prezente.

MEDIAWISE Society a apărut la inițiativa a trei membri fondatori, cu expertiză și experiență în domenii diferite – comunicare și media, cercetare, jurnalism, investiții financiare. O echipă de 10 persoane se implică în construcția și acțiunile organizației.

Nicoleta Fotiade, expert educație media și fondatoare MEDIAWISE Society

I have been following the work of Mediawise Society with great interest. It’s a great example of how media literacy educators can intervene in public debate, and create a broader public movement. I wish you every success!’

‘Urmăresc activitatea Mediawise Society cu mare interes. Este un foarte bun exemplu despre cum educatori media pot interveni în dezbaterea publică și pot crea o mișcare publică mai amplă. Vă doresc mult succes!’

David Buckingham
Professor of Media and Communications, Loughborough University, UK

 

Cuprins 

  1. DESPRE #mediawise
  2. ACȚIUNE @mediawise
    2.1. Ateliere
    2.2. Resurse online
    2.3. Advocacy
    2.4. Mediawise a participat la…
  3. ÎN PARTENERIAT
    3.1. Media Literacy Europe
    3.2. COST – DigiLitEY
    3.3. Coaliția Educație Deschisă
    3.4. Factual
  4. PREZENȚĂ MEDIA & ONLINE
    4.1. Blogul #mediawise
    4.2. Secțiuni noi pe platforma mediawise.ro
    4.3. Prezență în media de socializare online
    4.4. Contribuții editoriale & apariții în presă
  5. BILANȚUL financiar 2015
  6. CINE SUNTEM
    6.1. Echipa
    6.2. Consiliul Director
    6.3. Consiliul Consultativ
  7. CUM POȚI SUSȚINE #mediawise
    7.1.  Fii voluntar
    7.2. Donează
    7.3. Redirecționează 2% din impozitul tău către #mediawise
    7.4. Contracte de sponsorizare (persoane juridice)
    7.5. Susținătorii noștri

1. DESPRE #Mediawise

Competențele media și digitale sunt tot mai necesare în contextul progresului tehnologic și al comunicării sociale mediate. Ne-am propus să contribuim la creșterea competențelor media ale copiilor, tinerilor, dar și ale adulților.

MEDIAWISE Society este o organizație non-guvernamentală și non-profit, înființată în anul 2014 în București. Grupurile noastre țintă sunt copiii, adolescenții și părinții lor, dar și adulții care lucrează în domeniul educației, al formării și informației – profesori, învățători, bibliotecari și formatori.

Media cu bune și cu rele

Prin media și cu media ne informăm, ne distrăm, socializăm, ne formăm opinii, ne dezvoltăm abilități de viață. Mijloacele de comunicare tradiționale și digitale sunt la îndemâna noastră mai mult ca oricând. Avem libertatea să creăm mesaje și să le transmitem cu ușurință în spațiul public. Avem posibilitatea să ne exprimăm opinia politică și să ne asociem atunci când drepturile noastre civice sunt încălcate.

În același timp, avem datoria să respectăm diversitatea socio-culturală, atunci când interacționăm în mediul digital. Utilizatorii media trebuie să știe că mesajele media pot fi transmise cu intenția de a face propagandă, de a manipula opinii și atitudini, de a jigni sau de a instiga la ură rasială.

Cu bune și cu rele, media fac parte din viața noastră. Influența media se manifestă în moduri diferite, în funcție de educația, personalitatea, preferințele și motivațiile celor care le consumă și care interacționează cu ele, în funcție de contextul socio-cultural în care trăiesc. Iar competențele media (en.media literacy) – care includ competențele digitale – sunt condiția pentru consum critic și folosirea responsabilă a conținuturilor și instrumentelor media.

Credem că

  • Tinerii și copiii ar trebui să învețe despre relația și experiențele lor cu media, despre cultura media în care trăiesc.
  • Profesorii au nevoie de programe de formare inițială și continuă pentru competențe media, ca să adapteze programa școlară la realitățile media ale elevilor.
  • Bibliotecile și bibliotecarii pot înlesni un mediu propice educației cu și despre media.
  • Părinții trebuie să discute cu copiii lor despre experiențele lor online, care au devenit parte din creșterea și cultura lor.
  • Avem nevoie să ne îmbunătățim competențele media (en. media literacy) pe tot parcursul vieții.

#cpmediawise (Comunitatea de practică)

Intenționăm să dezvoltăm o comunitate de educatori pentru competențe media (en. media literacy) care să contribuie la

  • Crearea de resurse educaționale
  • ateliere pentru competențe media,
  • Popularizarea educației media în România și
  • Implicarea în acțiunile de advocacy pentru competențe media în școli.

Mizăm pe implicarea învățătorilor și a profesorilor, a bibliotecarilor și formatorilor, care au posibilitatea să contribuie la creșterea competențelor media ale copiilor și adulților.

De asemenea, avem nevoie de implicarea părinților în acțiunile noastre de advocacy, dar și ale tinerilor.

În 2015, am îmbunătățit comunicarea online pe acest subiect, am schimbat contacte și am vorbit cu posibili susținători și membri despre comunitatea de care avem nevoie pentru educație media. Am continuat să dezvoltăm resursele de educație media în limba română.

Resursele MEDIAWISE sunt creații proprii sau materiale de educație media traduse și adaptate pentru a susține educația media în diverse situații de învățare, la școală, în familie, între prieteni.

Comunitatea beneficiază de recomandările Mediawise din lumea cercetărilor academice în educație, comunicare și media din toată lumea și de articolele de specialitate traduse și editate cu ajutorul membrilor comunității.
Avem în plan lansarea unui program de membership #mediawise și un curs independent pentru educatori media. Căutăm susținere financiară pentru a demara cele două proiecte complementare, cu potențial de autosusținere. Pentru detalii ne poți scrie la office@mediawise.ro.

2. ACȚIUNE @Mediawise

Vino să-ți dezvolți competențele media la Mediawise! Vei înțelege cum funcționează media, cum îți influențează obiceiurile, ce rol și utilitate au în viața ta de fiecare zi, cum să fii utilizator online responsabil și cum să consumi critic mesajele media.

2.1. ATELIERE @mediawise

DSC0468

În 2015 am lansat atelierele @mediawise.
Am început cu atelierul de creație pentru copii ‘Povești în imagini (noiembrie 2015) și am continuat cu atelierul pe tema informării corecte – Eu cum mă informez (decembrie 2015).
Cel de-al doilea atelier a fost organizat în contextul #colectiv și al atacurilor teroriste de la Paris, când dezinformarea și mesajele alarmiste au preluat media sociale timp de câteva săptămâni.

aaa

FOTO 4 EU CUM MA INFORMEZIMG_2926

Din ianuarie 2016, beneficiarii noștri pot alege din trei ateliere pentru copii cu vârsta între 5 și 12 ani – Copiii în fața televizoruluiCe e publicitatea? și Povești în imagini – și unul pentru părinți (Copilul meu este online).

Ținem atelierele în spațiul familiar al școlii sau al grădiniței, în cafenele, biblioteci sau alte spații de învățare alternative, pentru un grup de minim 10 – maxim 15 participanți, în ziua stabilită de comun acord. Participarea la atelier se face pe baza înscrierii grupului și a unei taxe accesibile.
Ateliere @mediawise pot fi adaptate și susținute în limba engleză. ENGLISH version available!

12596789_10206207970460699_819464336_o

Avem în lucru ateliere @mediawise pentru preadolescenți și adolescenți, profesori și bibliotecari, pe care le adaptăm în funcție de nevoile de formare și de interes.

 Taxa de participare la ateliere susține activitatea Mediawise Society.
Citește despre acțiunile noastre!

Creează propriul atelier – formular online

Conceptul nostru de atelier pentru competențe media – destinat membrilor comunității MEDIAWISE interesați să țină propriul atelier – poate fi adaptat în funcție de temă, de abilitățile conducătorului de atelier, de spațiul de lucru, de materialele necesare și altele.

Conducătorii atelierelor lucrează voluntar și decid singuri propriul program/calendar. Beneficiază de îndrumarea și expertiza de educație media a echipei MEDIAWISE Society, de resursele noastre educaționale, inclusiv de sfaturi legate de organizarea atelierului și de promovarea acestuia pe canalele online ale asociației.

 Construiește atelierul tău #mediawise! Trimite propunerea ta online!

2.2. RESURSE online

În al doilea an de activitate, echipa Mediawise a continuat să traducă și să editeze materiale suport pentru educație media, pe care profesorii și învățătorii le pot folosi în clasă cu elevii lor. Materialele sunt publice pe platforma educațiemedia.ro la secțiunea Resurse educaționale. Toate materialele au fost obținute cu implicarea voluntară a echipei.

Dacă vrei să susții crearea de mai multe materiale suport de educație media
pentru profesori, copii și părinți, informează-te aici!

resurse

resurse 2

Articole de specialitate pentru #cpmediawise. Cu ajutorul voluntarilor Mediawise, am tradus primele două articole din domeniul media și al comunicării.

Materiale interactive. Am oferit vizitatorilor site-ului nostru posibilitatea de a reflecta la diverse aspecte ce țin de utilizarea mediilor digitale într-un mod interactiv, prietenos și ușor de înțeles. Cât contează pentru tine credibilitatea informațiilor pe care le retransmiți pe social media? și ‘Ce tip de Like dai?’ Am folosit doar posibilitățile tehnice oferite de interfața WordPress în care este construit site-ul mediawise.ro

resurse 3


Căutăm voluntari pentru echipa de editare, redactare, publicare și promovare online a materialelor educaționale (2-3 persoane).


2.3. ADVOCACY @mediawise

Copiii cresc într-un context mediatic în continuă schimbare. Media digitale sunt folosite de copii de la vârste tot mai mici ca să se distreeze și să socializeze mai ales. 79% dintre copiii români între 9-16 ani au un profil pe o rețea de socializare – din studiul NetChildrenGoMobile.

Copiii au nevoie de competențe mediatice pentru a se descurca în noul univers informațional și al comunicării mediate. Din păcate, școala românească s-a adaptat foarte puțin la nevoile elevilor.

Am continuat acțiunile de advocacy prin care am încercat să atragem atenția Ministerului Educației și instituțiilor relevante asupra importanței educației media în pregătirea inițială și continuă a învățătorilor și profesorilor. La Ministerul Educației, la dezbaterea despre opționalele de educație civică, Nicoleta Fotiade a punctat importanța educației mediatice pentru implicare civică. Citește în articol despre argumente, alături de o fărâmă de istorie recentă a unui opțional de educație mediatică.

25 martie 2016, Educație mediatică pentru implicare civică

La Ministerul Educației, la dezbaterea despre opționalele de educație civică, Nicoleta Fotiade a punctat importanța educației mediatice pentru implicare civică. Citește în articol despre argumente, alături de o fărâmă de istorie recentă a unui opțional de educație mediatică.

4 decembrie 2015, SEMNEAZĂ! Competențe mediatice pentru profesori

5 organizații de media și 80 de profesori, cercetători, părinți și profesori universitari susțin introducerea educației pentru competențe mediatice în pregătirea cadrelor didactice. Mai poți semna scrisoarea trimisă luni 7 decembrie 2015 ministrului Educației, Adrian Curaj aici.

3 decembrie 2015, Patru proiecte pentru educație deschisă

În contextul schimbării de guvern, Coaliția RED România a adresat ministrului educației o scrisoare deschisă în care îi propune patru proiecte concrete pentru deschiderea sistemului de educație publică din România. Mediawise Society este membru al Coaliției RED România.

13 iulie 2015, Competențe digitale – mai mult decât TIC (2)

Mediawise Society recomandă Institutului pentru Științele Educației și Ministrului Educației lărgirea definiției competenței digitale în curriculum național, document în lucru aflat în dezbatere publică. Cu o actualizare în noiembrie 2015!

13 mai 2015, Programa ‘Educație pentru proprietate intelectuală’ ignoră realitatea practicilor online ale tinerilor 

Am susținut poziția colegilor de la Asociația pentru Tehnologie și Internet (APTI) care sunt de părere că opționalul despre drepturi de proprietate intelectuală (DPI) propus de Ministerul Educației pentru anul școlar 2014-2015 ar trebui să promoveze principiile educației deschise, să includă toate modelele pe care se construiește proprietatea intelectuală în lumea contemporană, în lumea Internetului – inclusiv, licențele libere și accesul deschis la resurse.

2.4. Mediawise A PARTICIPAT la…

  • ‘Dezbaterile societății civile cu privire la rolul școlii în formarea tinerilor cetățeni – disciplinele opționale’, organizată de Ministerul Educaţiei şi Ministerul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, martie 2016.
  • Întâlnirea membrilor COST DigiLitEY din Larnaca, Cipru, 17-18 martie 2016.
  • Conferința internațională Media and Learning din Bruxelles, 9-11 martie 2016, cu susținerea Evens Foundation.
  • Conferința ‘Ziua Internațională a Siguranței pe Internet’, organizată de Salvați Copiii în București, februarie 2016.
  • Conferința internațională de Media Literacy – „Actual perspectives for training academic staff in contemporary media education”, organizată de Deutche Welle Academy în parteneriat cu Facultatea de Pedagogie din Chișinău, Republica Moldova, noiembrie 2015. Nicoleta Fotiade a vorbit despre modelul de educație media pe care Mediawise Society îl construiește în România. Mai multe informații în articolul de pe blogul #mediawise.
  • Întâlnirea membrilor COST – DigiLitEY, 19-20 octombrie 2015.
  • Conferința despre „Importanța educației media și cinematografice” la EducaTIFF, 4 iunie 2015. Mai multe informații în articolul Nicoletei Fotiade pe blogul #mediawise.
  • O întâlnire cu elevii Colegiului National de Muzică “George Enescu din București, mai 2015.
  • Conferința internațională MediaMeets Literacy, Varșovia, 21-22 mai 2015. MEDIAWISE Society a fost partenerul oficial al Evens Foundation. La conferință au fost invitați membri ai organizațiilor europene în domeniul educației media ca să se întâlnească, să schimbe idei și bune practici. Nicoleta Fotiade a ținut o prezentare despre modelul de educație media #mediawise.
  • Întâlnirea de lansare a proiectului COST – DigiLitEY, 24 aprilie 2015, Bruxelles.
  • Conferința ‘Youth, Media and Diversity’ organizată de IHECS (Facultatea de Comunicare și Jurnalism) la Bruxelles, 2-3 aprilie 2015.
  • Masa rotunda organizată de Salvați Copiii de Ziua Internațională a Siguranței pe Internet, februarie 2015. Citește despre dezbatere aici.

3. ÎN PARTENERIAT

În 2015 MEDIAWISE Society a inițiat rețeaua pentru practicienii de educație media Media Literacy Europe. S-a alăturat rețelei europene de cercetători DigiLitEY și Coaliției Educație Deschisă.

De la începutul anului 2016, Mediawise este partenerul organizației Funky Citizens în proiectul ‘Protecția consumatorului de politică’.

3.1. Media Literacy Europe – rețea informală pentru practicieni de educație media

Către sfârșitul anului 2014, MEDIAWISE Society a demarat o campanie de identificare a organizațiilor și practicienilor de educație media din centrul și sud-estul Europei, dornici să se adune într-o rețea de colaborare în domeniul educației media.

Cu sprijinul Evens Foundation din Antwerp, Belgia, Mediawise Society a organizat la conferința din Varșovia un atelier de lucru cu practicieni de educație media interesați să participe în rețeaua informală Media Literacy Europe. Mai multe info despre rezultatele atelierului găsești aici (into English).

belgia

3.2. COST – DigiLitEY

DigiLitEY – The digital literacy and multimodal practices of young children

Din mai 2015 MEDIAWISE Society este membru în echipa de Management a României în proiectul DigiLitEY care durează trei ani. În rețeaua interdisciplinară DigiLitEY cercetătorii interesați de competențele digitale la copiii cu vârsta între  0-8 ani lucrează împreună să pună cap la cap cercetările existente și să identifice nevoile de cercetare, ceea ce lipsește. Contribuim activ la Grupul de Lucru 2 – Young children’s digital literacy and multimodal practices in early years settings, schools and in informal learning spaces.

3.3. Coaliția Educație Deschisă (Coaliția RED România)

Din vara 2015 Mediawise este membră în Coaliția Educație Deschisă, o rețea nouă de organizații și persoane din România interesate să promoveze utilizarea resurselor educaționale deschise în învățare. Am susținut scrisoarea deschisă adresată de Coaliția RED România ministrului educației în care îi propune patru proiecte concrete pentru deschiderea sistemului de educație publică din România.

3.4. Factual – Protecția consumatorului de politică

În campania electorală pentru alegerile locale din mai 2016, Factual va verifica discursul candidaților la Primăria și Consiliul General București, dar și declarațiile liderilor de opinie de la principalele televiziuni de știri și TVR.
Mediawise este alături de colegii de la Funky Citizens în proiectul „Protecția Consumatorului de Politică”. Vom pune la dispoziția celor interesați unelte deschise de verificare a informațiilor.

4. PREZENȚĂ MEDIA & ONLINE

4.1. Blogul #mediawise

Blogul #mediawise este principala platformă de promovare a acțiunilor asociației și de popularizare a temelor de educație media. Găzduiește articole de opinie ale membrilor asociației și ale invitaților. Din decembrie 2014 și pînă în martie 2016, pe blogul #mediawise au fost publicate 75 materiale de opinie, analize de text media și anunțuri.

blog

4.2. Secțiuni noi pe platforma mediawise.ro

Blogul este disponibil pe platforma online www.mediawise.ro (sau www.educatiemedia.ro) care a fost lansată în decembrie 2014. Platforma online – structură, redactare texte, traducere în limba engleză, programare, layout etc. – a fost creată cu contribuția voluntară a trei persoane (mulțumiri speciale lui George Hari Popescu pentru implicare). De asemenea, mulțumim lui Bogdan Manolea și APTI (Asociația pentru Tehnologie și Internet) pentru susținere.

Pe măsură ce am diversificat acțiunile noastre, pe platforma mediawise.ro au apărut pagini noi: Articole de specialitate, Advocacy @mediawise, Media Literacy Europe. Găsești mai multe informații în capitolele ‘Acțiune @mediawise’ și ‘În parteneriat’ ale acestui raport.

4.3. Prezență în media de socializare online

În primele 9 luni de existență, pagina Facebook – Mediawise a adunat 309 membri. Un an mai târziu, în 2015, numărul membrilor s-a dublat. Implicarea celor înscriși pe pagină și a celor care văd postările noastre prin intermediul prietenilor este în creștere. Implicarea este bună în raport cu reach-ul. Cel mai mare reach organic (de 3500) a fost în noiembrie 2015.

Folosim profilul de Twitter în situații specifice mediului  – e.g. mesaje scurte din timpul acțiunilor, evenimentelor noastre sau la care participăm și în funcție de cei care ne urmăresc (majoritatea din afara României).

Ne poți urmări și pe contul LinkedIn.

4.4. Contribuții editoriale & apariții în presă

Acțiunile Mediawise Society au devenit vizibile și pe platforma pentru părinți TotulDespreMame.ro la rubrica Vocea Ta. Expertul în educație media – Nicoleta Fotiade a publicat cinci articole pe teme ce au variat de la timpul copiilor petrecut în fața ecranului până la subiectul educației media în școli. Colaborarea editorială continuă. Fiecare articol a fost promovat pe blogul #mediawise și pe canalele SM ale asociației.

Alte apariții în presă:

5. BILANȚ financiar 2015

venituri-si-cheltuieli (4)

6. CINE SUNTEM

6.1. Echipa

  • Nicoleta Fotiade, formator competențe media/ #cpmediawise/ resurse educaționale/ management asociație/ comunicare online/ advocacy
  • George Hari Popescu, comunicare online și editare/ dezvoltare website
  • Adina Ionescu, comunicare online/ organizare ateliere/ traducere și editare resurse
  • Robert Găinescu, comunicare online și editare resurse educaționale
  • Costin Fășie, fundraising
  • Liana Buzelan, contabilă

6.2. Consiliul Director

  • Nicoleta Fotiade, Președinte
  • Costin Fășie, Vicepreședinte
  • Robert Găinescu

6.3. Membri de onoare în Consiliul Consultativ

Ne sfătuim cu profesioniști cu experiență îndelungată în domeniul educației și cercetării media în țările lor și internațional. (english below)

  • David Buckingham (Marea Britanie), Professor of Media and Communications at Loughborough University, UK. He is also a Visiting Professor at the Norwegian Centre for Child Research, and at the Centre for Innovation and Research on Childhood and Youth at Sussex University, UK. David is internationally recognised as a leading researcher on children’s and young people’s interactions with media, and on media literacy education. He has directed numerous research projects on these issues, and been a consultant for bodies such as UNESCO, the United Nations, Ofcom (the UK media regulator), and the UK government. He is the author, co-author or editor of 29 books, and his work has been translated into 15 languages. davidbuckingham.net
  • Evelyne Bevort (Franța), Director at CLEMI (Centre de liaison de l’enseignement et des médias d’information) in Paris. Evelyne works in the field of media education for 30 years and she has extensive experience in media education projects and development of educational resources for students and teachers. http://bit.ly/17GR774
  • Christophoros Christophorou (Cipru), leading expert in European media law and policies, with extensive research work on media, electoral behavior and party politics. A freedom of expression and human rights activist.
  • Vitor Reia-Baptista (Portugalia), professor and researcher in the field of Communication, Media and Film Studies with a special research interest in Media and Film Literacy at the University of Algarve in South Portugal. He is the head of the research group in Film Studies at the CIAC (Research Centre in Arts and Communication). He holds a Ph.D. in Communication in Education and a M.A. in Drama-Theatre-Film from the University of Lund, Sweden. He is currently the Director of the Department of Communication, Arts and Design and the Coordinator of the Communication Sciences Section at the University of Algarve. He is also a visiting professor at the Open University in Lisbon and at the University of Huelva in Spain.

7. Cum puteți susține MEDIAWISE Society

Suntem o organizație mică, înființată în 2014 și funcțională în mare parte datorită implicării voluntare a prietenilor, membrilor și susținătorilor noștri.

Ajută-ne să creștem MEDIAWISE Society ca să oferim noi resurse de educație media, să dezvoltăm noi ateliere de învățare despre media și studii de cercetare independente!

7.1. Fii voluntar

Vrei să te alături echipei de voluntari MEDIAWISE Society? Scrie-ne la adresa de email office@mediawise.ro. Iată câteva moduri în care te poți implica voluntar:

  • Responsabil promovare online.Folosim mediul online ca să ajungem la grupurile noastre țintă. Avem strategie de comunicare, dar o putem îmbunătăți cu ajutorul tău. Dacă vrei să-ți exersezi abilitățile de comunicator online, încearcă la Mediawise.
  • Editor & Grafician (inclusiv grafică web). Pentru conținuturile online, pentru resursele educaționale în format digital și pentru materialele de identitate vizuală Mediawise.
  • Organizarea & promovarea atelierelor Mediawise. Te implici în organizarea atelierelor de educație media, în susținerea și asistența conducătorilor de ateliere din comunitate (în formare), în pregătirea și publicarea materialelor de promovare a acestora. Suntem în faza de definire a ofertei de ateliere și de căutare a conducătorilor de ateliere pentru copii, părinți, profesori și bibliotecari pe diverse teme de educație media.
  • Acțiuni de ADVOCACY pentru educație media în școli. Presupune muncă de documentare și analiza legislației și politicilor educaționale.
  • Traducere EN-RO, FR-RO / editare, redactare.Contribuie la traducerea și editarea textelor de educație media pentru părinți, profesori și formatori. Aceasta este o bună modalitate să îți completezi cunoștințele despre modul în care funcționează media, despre analiza și producția mesajelor media, tehnici de construcția imaginii și altele. 

“Copiii mei învață și pe și despre suporturi media la care eu nu aveam acces ”pe vremea mea”, așa că mi se pare foarte interesant să îi apropii ”din culise”.
(R.C. despre experiența sa de traducătoare voluntară la MEDIAWISE Society).


Investește în activitățile noastre de educație media și noi te vom informa despre cum am cheltuit banii! Ai la dispoziție mai multe posibilități:

7.2. Donează online

Susține activitățile noastre prin donații financiare online. Poți dona orice sumă dorită (în lei), online, prin intermediul serviciului pus la dispoziţie cu sprijinul PayPal AICI!

7.3. Redirecționează 2% din impozitul tău pe venitul global către MEDIAWISE Society

Îți punem la dispoziție formularele necesare, atât în forma standard (care pot fi imprimate și completate ulterior), cât și în formă editabilă, acestea din urmă având precompletate cu datele MEDIAWISE Society.

Formularul 230 pentru persoane angajate:
formular editabil
Depune formularul semnat în 2 exemplare.

Formularul 200 pentru persoane cu profesii liberale sau cu venituri din mai multe surse
format standard

  • Denumire entitate nonprofit: ASOCIAȚIA MEDIAWISE SOCIETY 
  • Cod de identificare fiscală al entității nonprofit:33101478
  • Cont bancar (IBAN):RO71INGB0000999905449772
  • ING Bank Bucuresti Centrala
  • Cod SWIFT: INGBROBU

NOTĂ: Formularele tipărite sunt disponibile și în sediile administrației financiare. Poți completa datele organizației noastre acolo. Nu e nevoie să calculezi suma de 2% din impozit. Poți lăsa căsuța necompletată.

Termenul limită de depunere a formularului este 25 mai al fiecărui an. Declarațiile pot fi depuse personal la sediul administrației financiare unde este înscris domiciliul tău sau pot fi trimise prin poștă.

7.4. Contracte de sponsorizare (de către persoane juridice)

Dacă te interesează să sprijini lansarea programului de #membership al Mediawise Society sau atelierele și cursurile noastre, scrie-ne la office@mediawise.ro

  • Dacă ai o firmă, ne poți sponsoriza cu o sumă care se scade din impozitul pe profit şi care îndeplineşte cumulativ condiţiile: (1) este în limita a 3 la mie din cifra de afaceri; (2) nu depăşeşte mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat. Pentru detalii tehnice informează-te aici!
  • Dacă ai o profesie liberală sau PFA, poți dispune de o sumă în limita unei cote de 5% din baza de calcul determinată ca diferenţa dintre venitul brut şi cheltuielile deductibile, altele decât cheltuielile de sponsorizare, mecenat, cheltuielile de protocol şi cotizaţiile plătite la asociaţiile profesionale. Suma NU se scade din impozitul pe profit. Pentru detalii tehnice informează-te aici!(art. 48 alin 5 din Codul fiscal – ultima versiune)

7.5. Susținătorii și voluntarii noștri

În anul 2015 MEDIAWISE Society a beneficiat de implicarea voluntarilor și membrilor:

  • Nicoleta Fotiade (formare, management asociație, advocacy, creare resurse educaționale, comunicare online)
  • Robert Găinescu (comunicare online, editare resurse educaționale)
  • David Buckingham (consultant formare și advocacy)
  • Costin Fășie (fundraising)
  • George Hari Popescu (comunicare online)
  • Adina Ionescu (traducere și editare resurse educaționale, comunicare online)
  • Sorin Gherguț (editare)
  • Roxana Negru (consultant juridic)
  • Raluca Munteanu (consultant comunicare)
  • Dragoș Pătraru (invitat atelier, promovare online)

Ne-au mai susținut: Evens Foundation

Iți mulțumim pentru sprijin!

Echipa MEDIAWISE Society

aprilie 2016

ipad-1044716

Download the report in PDF form!

Media literacy education is still limited in Romania and needs initiatives both in formal and non-formal education. Our aim at MEDIAWISE is to build a community of media literacy educators that will get involved in promoting media skills for critical consumption and responsible use of media tools and content.

We support children and young people to grow media and digital skills. We create open educational resources for media literacy. We use digital media and interactive teaching methods in workshops for children, young people and parents. We plan training courses for teachers, librarians and educators. We advocate for media education in schools and the teachers’ training.

MEDIAWISE Society is the initiative of three founding members that have expertise and experience in different fields – media and communication, research, journalism and financial investment. A team of 10 people is working voluntarily within the organization.

Nicoleta Fotiade, media literacy expert and founder of MEDIAWISE Society

I have been following the work of Mediawise Society with great interest. It’s a great example of how media literacy educators can intervene in public debate, and create a broader public movement. I wish you every success!’

‘Urmăresc activitatea Mediawise Society cu mare interes. Este un foarte bun exemplu despre cum educatori media pot interveni în dezbaterea publică și pot crea o mișcare publică mai amplă. Vă doresc mult succes!’

David Buckingham
Professor of Media and Communications, Loughborough University, UK

 

Contents 

  1. ABOUT #mediawise
  2. ACTION @mediawise
    2.1. Workshops
    2.2. Online resources
    2.3. Advocacy
    2.4. Mediawise took part in…
  3. IN PARTNERSHIP
    3.1. Media Literacy Europe
    3.2. COST – DigiLitEY
    3.3. Coalition for Open Education
    3.4. Factual
  4. MEDIA & ONLINE PRESENCE
    4.1. Blog #mediawise
    4.2. New sections on mediawise.ro platform
    4.3. Presence on social media
    4.4. Editorial contributions & articles in the press
  5. FINANCIAL BALANCE 2015
  6. WHO WE ARE
    6.1. The Team
    6.2. Board of Directors
    6.3. Advisory Board
  7. SUPPORT #mediawise
    7.1. Volunteer
    7.2. Donate
    7.3. Our Contributors

1. ABOUT #Mediawise

Media and digital literacy are ever more necessary in the context of technological progress and mediated social communication. We contribute to increase media literacy for children, young people and adults.

MEDIAWISE Society is a non-governmental and non-profit organization set up in 2014 and based in Bucharest. Our target groups are children, teenagers and their parents, as well as adults working in the educational, training and information fields – teachers, educators, librarians and trainers.

Media with good and bad

We receive information, have fun, socialize, form our opinions and grow life skills with and through media. Media in all their forms begin to be increasingly available for our personal use. We are free to create messages and publish them easily, provided we have the access and the skills. Similarly, we can express our political opinions and use social media to associate when our civil rights are infringed.

At the same time, media users should know that some media messages could be transmitted for propaganda reasons or to manipulate opinions and attitudes. Our duty is to respect the socio-cultural diversity when using and producing media messages.

Good or bad media are increasingly part of our everyday lives. We believe that media influence may take different forms that depend on the media users’ education, personality, preferences, motivation and the socio-cultural context in which they live in. Media literacy – which includes digital skills – is a condition for critical consumption and responsible use of media contents and tools.

We believe that

  • Children and young people should be able to learn about their relationship and experiences with media and the media culture they live in.
  • Teachers need initial and in-service training for media and information literacy to be able to adapt the school curriculum to their pupils’ media realities.
  • Libraries and librarians can facilitate an environment prone to media literacy education.
  • Parents should be able to talk to their children about their online experiences that are now part of their upbringing and daily culture.
  • We need to keep improving our media literacy on a lifelong learning basis.

#cpmediawise (Community of practice)

We aim to develop a community for media literacy educators who will contribute to

  • create educational resources,
  • media literacy training,
  • make media literacy known in Romania and
  • advocacy actions for media literacy in schools.

We rely on the involvement of teachers and educators, librarians and trainers, who have the possibility to contribute to the development of media skills for children and adults. Mediawise needs the involvement of parents as well as young people to pursue our advocacy actions.

In 2015 we improved online communication on this subject, we exchanged contacts and talked to potential supporters and members about the community we need for media literacy. We continued to develop educational resources in Romanian language.

MEDIAWISE resources are translated and adapted media literacy materials or own creations in various learning situations, in schools, families or among friends.

The community benefits from Mediawise recommendations of academic research and studies from all over the world on topics such as education, communication and media, as well as specialized articles translated and edited with the help of the community members.

We plan to launch a #mediawise membership program and an independent course for media educators. We seek financial support to get these two complementary projects off the ground with self-funding potential. For details, contact us at office@mediawise.ro.

2. ACTION @Mediawise

 Develop your media literacy skills with Mediawise! You will understand how media work, how they influence your habits, what role and utility they have in your everyday life, how to be a responsible online user and how to critically consume media messages.

2.1. WORKSHOPS @mediawise

DSC0468

In 2015 we launched workshops @mediawise.

We started with the creative workshop for children ”Visual Storytelling” (November 2015) and continued with a workshop on information from the media – How can I inform myself? (December 2015).

The second workshop was organized in the context of the #colectiv tragedy and the terrorist attacks in Paris, when disinformation and alarmist messages took over social media for several weeks.

aaa

FOTO 4 EU CUM MA INFORMEZIMG_2926

Since January 2016, our beneficiaries may choose from three workshops for children between 5 and 12 years – Children in front of the TV, What is advertising and Visual Storytelling- and one for parents (My Child Online). We organize the workshops in the familiar space of schools or kindergartens, in cafes, libraries or other alternative learning spaces, for groups of minimum 10 – maximum 15 participants, on a mutually agreed date. Participation happen by group registration and an accessible fee.
Our workshops can be adapted for English speakers! ENGLISH version available!

12596789_10206207970460699_819464336_o

We are working on workshops for preteens and teens, teachers and librarians, which we will adapt according to the training needs and interests of the participants.

 Participation fees for our workshops support Mediawise Society activity.
Read more about our actions!

Create your own workshop – online form

Our concept for media literacy workshops – aimed at MEDIAWISE community members interested to hold their own workshop – can be adapted according to different topics, leaders’ abilities, working space and necessary materials.

Workshop leaders work voluntarily and decide their own schedule/calendar. They benefit from the guidance and media literacy expertise of our MEDIAWISE team, of our educational resources, including advice about how to organize and promote the workshop.

 Build your own #mediawise workshop! Send your online proposal!

2.2. Online RESOURCES

During its second year of activity the Mediawise team continued to translate and edit media literacy support materials, which teachers and educators can use in the classroom. The materials are available at www.mediawise.ro – Educational Resources for Romanian users. All materials have been created with the voluntary involvement of our team.

If you want to be an advocate for critical consumption, do support the creation of media literacy materials for teachers, children and parents! Here’s how you can do it!

resurse

resurse 2

Academic articles for our #mediawise community. Our volunteers translated into Romanian, edited and published the first two articles on media and communication topics.

  • Beyond Technology: Children’s Learning in the Age of Digital Culture, David Buckingham (2008)
  • Ten things wrong with the media ‘effects’ model, David Gauntlett (1998).

Interactive media literacy materials. We offered the users the possibility to reflect upon the use of digital media in an interactive and user-friendly way.  How important is the credibility of the information you share on social media? and ‘What type of Likes do you use?’ We only used the technical possibilities offered by the Word Press interface that hosts mediawise.ro.

resurse 3

2.3. ADVOCACY @mediawise

Children are growing up in a permanently changing media culture. Children use digital media from increasingly early ages, especially to have fun and socialize. 79% of Romanian children between 9 and 16 years old have a profile on a social media network (source: NetChildrenGoMobile). Children need media literacy to manage in the new universe of information and mediated communication. Unfortunately the Romanian schools have adapted very little to the needs of its pupils.

We continued the advocacy actions and we raised awareness at the Ministry of Education and other relevant institutions about the importance of media literacy education in the pre-service and in-service teachers’ training. During a public debate at the Ministry of Education about the civic education curriculum, Nicoleta Fotiade pointed out the importance of media literacy for civic participation. She also wrote about her arguments on the mediawise blog.

25th March 2016, Media literacy for civic participation (Romanian language)

4th December 2015, SIGN! Media literacy for teachers

Five media organizations and more than 80 teachers, researchers, parents and academia support the introduction of media literacy education in the teachers’ training. You can still sign our open letter, sent to the Minister of Education Adrian Curaj on Monday, December 7th here.

3rd December 2015, Four projects for an open education

Given the change of government, the Coalition for Open Educational Resources in Romania addressed the Ministry of Education an open letter suggesting four concrete projects to open the Romanian public educational system. Mediawise Society signed as one of the members of the Coalition OER Romania.

13th July 2015, Digital skills – more than ICT (2)

Mediawise Society recommends to the Institute for Educational Science and the Ministry of Education to broaden the definition of digital literacy in the national curriculum –  draft document under public debate. With an update in November 2015!

13th May 2015, The program ‘Education for copyright’ ignores the reality of the youth’s online

Mediawise signed in support to the letter of Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI) who believe that the optional subject for copyright proposed by the Ministry of Education for the school year 2014-2015 should promote open education principles, include all models on which copyright is built in the contemporary world, in the Internet world – including free licenses and open access for resources.

2.4. Mediawise TOOK PART in…

  • ‘Civil society debate on the role of the school in the training of young citizens –optional subjects’, organized by the Ministry of Education and Ministry for Public Consultation and Civic Dialog, march 2016.
  • Meeting of COSTDigiLitEY members in Larnaca, Cyprus, 17-18 march 2016.
  • International conferenceMedia and Learning in Brussels, 9-11 march 2016. The participation was supported by Evens Foundation.
  • The Conference ‘Safer Internet Day’, organized by Save the Children in Bucharest, February 2016.
  • The International Media Literacy Conference – „Actual perspectives for training academic staff in contemporary media education”, organized by Deutche Welle Academy in partnership with the Faculty of Pedagogy hișinău, Republic of Moldova, November 2015. Nicoleta Fotiade held a presentation about the media literacy model promoted at Mediawise Society in Romania. More information in a Romanian language article on the #mediawise blog.
  • Meeting of COST –DigiLitEY members, 19-20 October 2015.
  • Conference on „The importance of media and cinematic education” at EducaTIFF, 4th June 2015. More information on NicoletaFotiade’s article on the #mediawise
  • Meeting with pupils of the National Music College “George Enescu” in Bucharest, May 2015.
  • International conference MediaMeets Literacy, Warsaw, 21-22 May 2015. MEDIAWISE Society was the official partner of Evens Foundation. At the conference were invited members of European organizations in the field of media literacy to meet, change ideas and good practices. Nicoleta Fotiadeheld a presentation on the #mediawise literacy model.
  • Launch meeting for the project COST –DigiLitEY, 24 April 2015, Brussels.
  • The conference ‘Youth, Media and Diversity’organized by IHECS (Faculty of Communication and Journalism) in Brussels, 2-3 April 2015.
  • Round table organized by Save the children on Safer Internet Day, February 2015.Our article in Romanian language on the debate.

3. IN PARTNERSHIP

In 2015, MEDIAWISE Society initiated the network for media literacy practitioners Media Literacy Europe. It joined the European network of researchers DigiLitEY and OER Coalition in Romania.

Since early 2016 Mediawise partners Funky Citizens in the project ‘Protecția consumatorului de politică’

3.1. Media Literacy Europe – informal network for media literacy practitioners

Towards the end of 2014, MEDIAWISE Society initiated a campaign to identify organizations and practitioners of media literacy in Central and South-Eastern Europe willing to join a network for collaboration in the media literacy field.

At the Media Meets Literacy conference and with the and with the support of Evens Foundation, Mediawise Society organized a workshop with the media literacy practitioners interested to take part in the informal network – Media Literacy Europe. More information on our results here (in English)

belgia

3.2. COST – DigiLitEY

DigiLitEY – The digital literacy and multimodal practices of young children

Since May 2015 MEDIAWISE Society is a member of the Romanian Management Team in the COST project DigiLitEY with a duration of three years. In our interdisciplinary network DigiLitEY, researchers interested in digital skills in children between 0-8 years of age collaborate to put together existing research and identify research needs. We contribute actively to the Working Group 2 – Young children’s digital literacy and multimodal practices in early years settings, schools and in informal learning spaces.

3.3. Open Education Resources Romania ( OER Coalition Romania)

Since the summer of 2015 Mediawise is a member of Open Education Resources, a new network of organizations and people in Romania interested in promoting the use of open materials for learning purposes. We signed the open letter addressed by the OER Coalition Romania to the Ministry of Education, which proposed four concrete projects to open the public education system in Romania.

3.4. Factual – Protection of the political consumer

During the local election campaign in May 2016, Factual will check the discourse of candidates for the City Hall and General Council of Bucharest, as well as the statements of pundits from the main television channels and TVR.

Mediawise works alongside Funky Citizens in the project „Protecția Consumatorului de Politică”. We will publish open instruments for fact-checking, based on media literacy principles.

4. MEDIA & ONLINE PRESENCE

4.1. #mediawise blog

#mediawise blog is the main promotion platform for the organization’s actions and to make media literacy topics popular. It also hosts opinion articles of guest writers. Since December 2014 until March 2016, 75 opinion articles, media text analysis and announcements were published on the blog.

blog

4.2. New sections on mediawise.ro

The #mediawise blog is available at www.mediawise.ro (or www.educatiemedia.ro) and it was launched in December 2014. The online platform – structure, text editing, translations in English, programming, layout etc. – was created through the voluntary contribution of three people (special thanks to George Hari Popescu for his involvement). We would also like to thank Bogdan Manolea and APTI (Asociația pentru Tehnologie și Internet) for their support.

As our actions diversified, our platform incorporated new pages: Academic articles (Romanian only), Advocacy @mediawise (Romanian only), Media Literacy Europe. For more information, see sections ‘Action @mediawise’ and ‘In partnership’ of this report.

4.3. Presence on social media

During the first 9 months of its existence, the Facebook page Mediawise gathered 309 members. One year later, in 2015, the number of members doubled. The user engagement is also growing. The highest organic reach (of 3500) was in November 2015.

The Twitter profile is used for specific situations  – e.g. short tweets during actions, events we take part in and depending on those who follow us (most of them outside Romania).

You can also follow us on LinkedIn.

4.4. Editorial contributions & articles in the press

Mediawise Society’s actions have become more visible on the parenting platform TotulDespreMame.ro in the section Your Voice. Media literacy expert – Nicoleta Fotiade published five articles on subjects that varied from time spent by children in front of the screen to media literacy in schools. Each article was promoted on #mediawise blog and on the association’s social media channels.

Other appearances in the press:

  • 9th of February 2016, Radio România Internațional, live radio interview with Nicoleta Fotiade and George Hari Popescu about Mediawise Society.
  • 7th of February 2016 – Radio România Cultural, discussion with Nicoleta Fotiade about children online and digital literacy, Safer Internet Day.
  • 29th of January 2016, Radio România Internațional, interview with Nicoleta Fotiade about the @mediawise workshops for children and parents.
  • 6th of May 2015, MEDIAWISE Society@ MML conference, in the Media&Learning Newsletter, the May issue 2015
  • 7th of April 2015, Media literacy workshop – how news and advertising messages are created, interview with Daniel Ciurel, leader of the workshop heldin Timișoara with Mediawise support.
  • 6 aprilie 2015, Radio România Cultural, live discussion with Nicoleta Fotiade, media literacy expert and founder of MEDIAWISE Society, Anca Velicu, researcher, Institute of Sociology, Romanian Academy, Andra Bucur, lawyer and law researcher, Nicolaie Constantinescu, informational architect for the community of specialists in information science, Kosson and Bogdan Manolea, executive manager at Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI).
  • 24th of February 2015, The Institute – Media Literacy, interview with Nicoleta Fotiade on media education in Romania.
  • 2nd of February 2015, Planeta Radio – Bruxelles Connection, Corina Negrea in a dialogue with Nicoleta Fotiade & Anca Velicu.

5. Financial BALANCE 2015

6. WHO WE ARE

6.1. The Team

  • Nicoleta Fotiade, media literacy trainer / #cpmediawise/ educational resources creation/ management / online communication/ advocacy
  • George Hari Popescu, online communication and website development/editing
  • Adina Ionescu, online communication/ workshop organization/ translation and editing of resources
  • Robert Găinescu, online communication and editing of educational resources
  • Costin Fășie, fundraising
  • Liana Buzelan, accountant

6.2. Board of Directors

  • Nicoleta Fotiade, President
  • Costin Fășie, Vice-president
  • Robert Găinescu

6.3. Honorary Members in the Advisory Board

Our advisory board is made up of experts with lengthy experience in the field of media and  education in their countries and internationally.

  • David Buckingham (United Kingdom), Professor of Media and Communications at Loughborough University, UK. He is also a Visiting Professor at the Norwegian Centre for Child Research, and at the Centre for Innovation and Research on Childhood and Youth at Sussex University, UK. David is internationally recognized as a leading researcher on children’s and young people’s interactions with media, and on media literacy education. He has directed numerous research projects on these issues, and been a consultant for bodies such as UNESCO, the United Nations, Ofcom (the UK media regulator), and the UK government. He is the author, co-author or editor of 29 books, and his work has been translated into 15 languages.davidbuckingham.net
  • Evelyne Bevort (France), Director at CLEMI (Centre de liaison de l’enseignement et des médias d’information) in Paris. Evelyne has been working in the field of media education for 30 years and she has extensive experience in media education projects and development of educational resources for students and teachers. http://bit.ly/17GR774
  • Christophoros Christophorou (Cyprus), leading expert in European media law and policies, with extensive research work on media, electoral behavior and party politics. A freedom of expression and human rights activist.
  • Vitor Reia-Baptista (Portugal), professor and researcher in the field of Communication, Media and Film Studies with a special research interest in Media and Film Literacy at the University of Algarve in South Portugal. He is the head of the research group in Film Studies at the CIAC (Research Centre in Arts and Communication). He holds a Ph.D. in Communication in Education and a M.A. in Drama-Theatre-Film from the University of Lund, Sweden. He is currently the Director of the Department of Communication, Arts and Design and the Coordinator of the Communication Sciences Section at the University of Algarve. He is also a visiting professor at the Open University in Lisbon and at the University of Huelva in Spain.

7. SUPPORT #mediawise

We are a small organization, founded in 2014 and functioning mainly due to the voluntary involvement of friends, members and supporters.

Help us grow MEDIAWISE Society to offer new media literacy resources, to create new workshops  and independent research studies! Contribute to the youth’s critical media consumption and responsible use of Internet!

7.1. Be a volunteer

Want to join the volunteer team MEDIAWISE Society? Send us a message at office@mediawise.ro. Here are a few ways you can get involved:

  • Online communication officer. We use the online medium to reach our target groups. We have a communication strategy, but we need your help to put it into practice. If you want to practice your online communication skills, Mediawise is a good place to start.
  • Editor & Graphic designer (including web graphic). For our online content and educational resources in digital formats.
  • Organization & promotion of Mediawise workshops. You can help organize our media literacy workshops, support and assist workshop leaders, prepare and publish promotional materials.
  • ADVOCACY actions for media literacy in schools. It requires research and analysis of legislation and educational policies.
  • EN-RO, FR-RO translations/ editing, writing.You can translate and edit texts on media literacy aimed at parents and teachers. It can be a great opportunity to learn about the various media literacy techniques and strategies. You can also add to your current knowledge of how media work, how to analyze and create media messages, image construction techniques and many others.

7.2. Donate

Be a contributor for the youth‘ critical media consumption! Support our activities through online donations. You can donate any amount (in RON), online, through our PayPal service HERE!

7.3. Our Contributors

In 2015 MEDIAWISE Society benefited from the involvement of its volunteers and members:

  • Nicoleta Fotiade (media literacy trainer, educational resources creation, management of the association, online communication, advocacy)
  • Robert Găinescu (online communication, educational resources)
  • David Buckingham(training and advocacy consultant)
  • Costin Fășie (fundraising)
  • George Hari Popescu(online communication)
  • Adina Ionescu (translation and editing of online resources, online communication)
  • Sorin Gherguț (editing)
  • Roxana Negru (law consultant)
  • Raluca Munteanu (communication consultant)
  • Dragoș Pătraru(workshop guest, online promotion)

Other support: Evens Foundation

Thank you for your support!

MEDIAWISE Society Team

April 2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *