Ce credem

Media cu bune și cu rele

Prin media și cu media ne informăm, ne distrăm, socializăm, ne formăm opinii, ne dezvoltăm abilități de viață. Mijloacele de comunicare tradiționale și digitale sunt la îndemâna noastră mai mult ca oricând. Avem libertatea să creăm mesaje și să le transmitem cu ușurință în spațiul public. Avem posibilitatea să ne exprimăm opinia politică și să ne asociem atunci când drepturile noastre civice sunt încălcate.

În același timp, avem datoria să respectăm diversitatea socio-culturală, atunci când interacționăm în mediul digital. Utilizatorii media trebuie să știe că mesajele media pot fi transmise cu intenția de a face propagandă, de a manipula opinii și atitudini, de a jigni sau de a instiga la ură rasială.

Cu bune și cu rele, media fac parte din viața noastră. Influența media se manifestă în moduri diferite, în funcție de educația, personalitatea, preferințele și motivațiile celor care le consumă și care interacționează cu ele, în funcție de contextul socio-cultural în care trăiesc. Iar competențele media (en.media literacy) – care includ competențele digitale – sunt răspunsul pentru consumul critic și folosirea responsabilă a conținuturilor și instrumentelor media.

 “Competențele media sunt competențe utile, valoroase și condiționează consumul critic de media și producția responsabilă de conținuturi media” (I.Literat, 2014).

Știm că

  • valorile-noastreNivelul nostru de competențe media și digitale contează tot mai mult pentru șanse egale în diverse medii sociale și culturale (la școală, la serviciu etc.), în special, pentru cei care trăiesc excluziunea socială din cauza sărăciei, a discriminării și a lipsei educației.
  • Copiii folosesc Internetul de la vârste tot mai mici. În România, de șase ori mai mulți copii între 9 și 16 ani utilizează zilnic Internet-ul acasă, în propriul dormitor, decât la școală (NetchildrenGoMobile, 2014).
  • Mulți dintre noi au acces limitat la diverse media sau deloc (în 2013, 42% dintre români nu folosiseră niciodată Internet-ul. Sursa: Eurostat).
  • Cei care folosesc rețelele de socializare online ca să se informeze au probabilitate mare să le folosească și pentru a se implica civic.

Credem că

  • Tinerii și copiii ar trebui să învețe despre relația și experiențele lor cu media, despre cultura media în
    care trăiesc.
  • Profesorii au nevoie de programe de formare inițială și continuă pentru competențe media, ca să adapteze programa școlară la realitățile socio-culturale ale elevilor.
  • Bibliotecile și bibliotecarii pot înlesni un mediu propice educației cu și despre media.
  • Părinții trebuie să discute cu copiii lor despre activitățile online, care au devenit parte din creșterea și cultura lor.
  • Avem nevoie să ne îmbunătățim competențele media (en. media literacy) pe tot parcursul vieții.